Ο Βασιλιάς της πλοκής β΄
Ο Βασιλιάς της πλοκής β΄
Τι μπορεί λοιπόν να κάνει έναν ένα χαρακτήρα στην προκειμένη περίπτωση να είναι ξεχωριστός από όλους γύρω του;
Σίγουρα όχι μόνο η εμφάνιση , η οποία θα περιγράψουμε, αλλά και πολύ περισσότερα πράγματα. Οι σπουδές του, ακόμα οι αρχές μπορεί να κληρονόμησε και οι αξίες από την οικογένειά του, το επάγγελμα και η θέση του στην κοινωνία. Όλα αυτά λοιπόν είναι κάποια στοιχεία τα οποία κάνουν το χαρακτήρα μας ξεχωριστό.
Όλα τώρα αυτά συνθέτουν την προσωπικότητα, την ψυχολογία και τον κοινωνικό του ρόλο.
Ένας χαρακτήρας, θα πρέπει να έχει επιλογές και φυσικά πρόσβαση σε αυτές, επίσης, θα πρέπει να έχει και ένα πρόβλημα, να παλεύει για κάτι, να θέλει διακαώς να καλύψει κάποια ανάγκη, κάτι, θα πρέπει να διαταράσσει την ηρεμία και την ευτυχία της ζωής του.
Έχουμε ίσως πει ξανά πως ένας τέλειος χαρακτήρας, δε μπορεί να περπατήσει μια πλοκή, δεν έχει κάτι να δώσει στον αναγνώστη, ο χαρακτήρας θα πρέπει να έχει πάθη και ελαττώματα ,όπως και όλοι εμείς!
Θα πρέπει να έχει ένα στόχο, να διατηρήσει την ευτυχία στη ζωή του, τη ρουτίνα του, ή οτιδήποτε άλλο.
Επίσης, θα πρέπει να έχουμε στο νου μας τι θα γίνει μετά, τι συνέπειες θα υπαρξουν αν όλα δεν πάνε όπως τα έχει στο μυαλό του ό ήρωας; Τι νέες συνθήκες θα προκύψουν; Ποια η νέα θέση του ήρωα;
Εδώ, ας σημειώσουμε ακόμη κάτι που θα πρέπει να έχουμε κατά νου, το τέλος της ιστορίας ,για το οποίο θα μιλήσουμε μεν παρακάτω, αξίζει όμως να αναφέρουμε πως το τέλος, θα πρέπει να προκύψει από τον πρωταγωνιστή ή τον δευτεραγωνιστή.
Τελειώνοντας, θα πρέπει πάντα να υποβάλλουμε τον ήρωά μας σε δοκιμασίες και περιπέτειες, με βάση την πλοκή που έχουμε δημιουργήσει και θα πρέπει φυσικά, να τον αφήσουμε ελεύθερο ως ένα ζωντανό ον, να αναλάβει πρωτοβουλίες με βάση το χαρακτήρα που του έχουμε διαμορφώσει.
Πάμε τώρα να συνεχίσουμε αυτό που αρχίσαμε στο προηγούμενο κεφάλαιο στο οποίο μιλήσαμε για τους πρωταγωνιστές.
Συνεχίζουμε λοιπόν και πάμε στους δευτεραγωνιστές ή μονοδιάστατους ήρωες.
Μπορεί να είναι τόσο σφαιρικοί όσο και επίπεδοι, μονοδιάστατοι.
Οι δευτεραγωνιστές λοιπόν, είναι χαρακτήρες που εμφανίζονται για λίγο, έτσι ώστε να επηρεάσουν με κάποιο τρόπο, θετικό ή αρνητικό την πλοκή, είναι οι αντίπαλοι του βασικού μας πρωταγωνιστή, θεωρούνται βασικοί χαρακτήρες και αυτοί, αλλά όχι κατ’ ανάγκη σφαιρικοί.
Αφού κάνουμε τον πρώτο διαχωρισμό, κατόπιν θα πρέπει να αποφασίσουμε εάν θα πρέπει να τους κατατάξουμε στους επίπεδους ή σφαιρικούς, επίσης τι προορισμό θα έχεουνστην πλοκή μας. Χρειάζεται να δώσουμε περισσότερα στοιχεία για αυτούς ή θα τους αφήσουμε στην κατηγορία του επίπεδου;
Ξεδιπλώνουμε, παρουσιάζουμε, λοιπόν ένα κύριο χαρακτηριστικό τους, το οποίο φυσικά θα πρέπει να είναι βασικό για την ιστορία μας και θα πρέπει να δυσκολέψει τον κεντρικό ήρωα ή να τον διευκολύνει σε κάτι.
Είναι ο ρόλος δηλαδή του δευτεραγωνιστή τέτοιος, ο οποίος θα πρέπει να έχει -συνήθως- καταλυτικό ρόλο στην ιστορία.
Δεν είναι ανάγκη, ούτε απαιτείται να βρίσκεται συνεχώς στη σκηνή, ωστόσο, επηρεάζει και εξυπηρετεί την ιστορία.
Ποιος θα μπορουσε να είναι δευτεραγωνιστής; Ενας μπάρμαν, μια κουτσομπόλα της γειτονιάς, ή ένας υπάλληλος δημαρχείου,θα μπορουσε καλλιστα να καλύψει τη θέση.
Μη ξεχνάτε πως υπάρχει μια διαφορά στους δευτεραγωνιστές και η οποία έχει σχέση με τους πρωταγωνιστές.
Δεν απαιτείται η δικαιολόγηση της συμπεριφοράς ή του κίνητρου τους.
Ας επισημάνουμε και πάλι πως κάνουμε γνωστά τα χαρακτηριστικά των ηρώων, όχι ονοματίζοντας τα, άλλα κάνοντάς τα γνωστά μέσα από την πλοκή.
Η σημασία του δευτεραγωνιστή είναι σημαντική και αυτό, γιατί όχι μόνο μπορεί να κρατήσει την πλοκή για λίγο στην πλάτη του, να την πάει παραπέρα, αλλά μπορεί εύκολα να μας βγάλει από ένα τέλμα στο οποίο τυχόν πέσαμε.
Πως; Δίνοντας μας ένα προβάδισμα μέσω ενός στοιχείου πλοκής, ενός μικρού στοιχείου πλοκής με βάση ας πούμε ένα χαρακτηριστικό του π.χ. ένας τσιγκούνης, ή ένας φανατικός.
Σύμφωνα με τον τρόπο παρουσίασης.
Επίπεδοι χαρακτήρες.
Είναι οι χαρακτήρες για τους οποίους γνωρίζουμε λίγα, δεν έχουν μεγάλη εξέλιξη στην ιστορία και δεν μεταβάλλονται στην πορεία της αφήγησης σε αντίθεση με τους σφαιρικούς, που είναι χαρακτήρες που θα μπορούσαν και επηρεάζουν και επηρεάζονται σαφώς από τις καταστάσεις της πλοκής, διαμορφώνουν,διαμορφώνονται και εξελίσσονται μέσα σε αυτήν.
Οι επίπεδοι έχουν λίγα χαρακτηριστικά, συνήθως είναι οι ήρωες των παραμυθιών. Αυτούς μπορούμε να χαρακτηρίσουμε επίπεδους. Είναι οι ήρωες που σχεδόν δε γνωρίζουμε τίποτα για αυτούς.
Δε γνωρίζουμε πολλά πράγματα ούτε για το παρελθόν και για το μέλλον τους, έτσι απλά βλέπουμε ένα κομμάτι της ζωή τους και όπως είπαμε παρουσιάζονται συνήθως στα παραμύθια, αλλά κάποιες φορές τους βλέπουμε σε διηγήματα ή σε μυθιστορήματα.
Ο μονοδιάστατος, ή η καρικατούρα είναι αυτός που δε μεταβάλλεται στην πορεία της πλοκής.
Ως προς την εξέλιξη τώρα, οι ήρωες χαρακτηρίζονται σε στατικούς, τυπικούς δυναμικούς ή εξελισσόμενους.
Εδώ θα πρέπει να σκεφτούμε αν θα πρέπει να εντάξουμε και να παρουσιάσουμε τέτοιου είδους χαρακτήρες, στατικούς, που δεν αλλάζουν στην εξέλιξη της αφήγησης, αν εξυπηρετούν την πλοκή μας.
Αξίζει να πούμε πως μπορεί δευτερεύοντες χαρακτήρες να είναι πιο αναλυτικά σχεδιασμένοι και ολοκληρωμένοι, όταν μας ενδιαφέρει να συνθέσουμε μια αφήγηση με πολλούς δευτερεύοντες χαρακτήρες, όταν μας εξυπηρετεί δηλαδή αυτό στην πλοκή, παραδείγματος χάρη σε ένα αστυνομικό διήγημα.
Οι κακοί τώρα της κάθε ιστορίας, είναι συνήθως χαρακτήρες επίπεδοι, οι οποίοι φυσικά δεν αλλάζουν τα πιστεύω τους καθ όλη τη διάρκεια της περιπέτειας και της πλοκής.
Παραμένουν προσηλωμένοι στο μίσος ή στις λάθος αντιλήψεις τους και χρησιμοποιούνται συνήθως στο αστυνομικό μυθιστόρημα-διήγημα.
Για να δώσουμε ένα παράδειγμα, ο αστυνομικός είναι βασικός και σφαιρικός χαρακτήρας γιατί προσπαθεί να εντοπίσει το δολοφόνο.
Ξεπερνά τις όποιες αδυναμίες του προσαρμόζεται στις δυσκολίες που συναντά ώστε να καταφέρει να συλλάβει τον κλέφτη,ή τον δολοφόνο.
Ο δολοφόνος τώρα από την άλλη, ή ο κλέφτης, θεωρείται βασικός και επίπεδος, έτσι παίζει βασικό ρόλο σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας δίνει το υλικό στον πρωταγωνιστή μέσω των ειδεχθών εγκλημάτων που παράγει προς εξιχνίαση, όμως όπως είπαμε, η προσωπικότητά του όσο και ο χαρακτήρας του κατά κανόνα δεν μεταβάλλονται.
Τα θύματα τώρα, οι μάρτυρες μιας δολοφονίας, μιας κλοπής, κατατάσσονται στους δευτερεύοντες χαρακτήρες, αυτοί αν θα πρέπει να είναι σφαιρικοί ή επίπεδοι, αυτό επαφίεται στην κρίση του συγγραφέα και στο μήνυμα φυσικά που θέλει να περάσει στους αναγνώστες.
Συνεχίζεται…
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.