Και τώρα,τι απαντάμε;(οι δύσκολες ερωτήσεις των παιδιών) -Γράφει η ψυχολόγος -ψυχοθεραπεύτρια Σουζάνα Παπαφάγου.
ΚΑΙ ΤΩΡΑ, ΤΙ ΑΠΑΝΤΑΜΕ; (οι δύσκολες ερωτήσεις των παιδιών)
- Ποιο είναι το νόημα της ζωής;
- Γιατί πεθαίνουμε;
- Γιατί υπάρχει τίποτα απολύτως;
- Υπάρχει Θεός;
- Τι συμβαίνει αφού πεθάνουμε;
- Γιατί συμβαίνουν άσχημα πράγματα στους καλούς ανθρώπους;
- Ποιος είμαι;
- Πώς μπορούμε να γνωρίζουμε τι είναι πραγματικό;
- Γιατί υποφέρουν οι άνθρωποι;
- Γιατί πρέπει να μεγαλώσουμε;
Για τους γονείς, μπορεί να είναι εξαιρετικά δύσκολο να συζητούν υπαρξιακά θέματα με τα παιδιά τους. Πολλοί φοβούνται ότι δεν ξέρουν πώς να απαντήσουν στις ερωτήσεις του παιδιού τους, ή ακόμα χειρότερα, παρέχουν λανθασμένες πληροφορίες.
Τέτοιες συνομιλίες μπορεί να είναι άβολες, καθώς οι γονείς μπορεί να αισθάνονται ότι δεν έχουν καλά καλά οι ίδιοι έρθει σε επαφή με την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων.
Είναι φυσικό να αισθάνεστε αβέβαιοι όταν συζητάτε θέματα όπως η ζωή, ο θάνατος και το νόημα της ύπαρξης με παιδιά.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι τα παιδιά είναι περίεργα και συχνά κάνουν αυτές τις ερωτήσεις προκειμένου να κατανοήσουν και όχι απλώς να τους δοθεί μια οριστική απάντηση. Ως γονείς, είναι σημαντικό να προσεγγίζετε αυτές τις συνομιλίες με υπομονή, ειλικρίνεια και ανοιχτό μυαλό.
Επιπλέον, μπορείτε να εκπαιδεύσετε τον εαυτό σας ώστε να προετοιμαστείτε για τέτοιες συνομιλίες.
Μπορείτε να διαβάσετε βιβλία, να παρακολουθήσετε ενημερωτικά βίντεο ή να ζητήσετε υποστήριξη από επαγγελματίες για να κατανοήσετε καλύτερα αυτές τις έννοιες, ώστε να παρέχετε πιο βαθιά και πρακτική γνώση στα παιδιά σας.
Πάνω απ ‘όλα, είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένα ασφαλές και άνετο περιβάλλον για τα παιδιά ώστε να κάνουν αυτές τις ερωτήσεις. Με το να είμαστε ανοιχτοί στην περιέργεια τους και να προσεγγίζουμε το θέμα με ευαισθησία, μπορούμε να παρέχουμε έναν ασφαλή χώρο για να εξερευνήσουμε τα υπαρξιακά ερωτήματα καθ’ όλη τη διάρκεια της ανάπτυξής τους, ενώ παράλληλα ενθαρρύνουμε την πνευματική τους περιέργεια και ανάπτυξη.
Οι φροντιστές διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο βοηθώντας τα παιδιά να πλοηγηθούν σε υπαρξιακά ερωτήματα. Τα πρώτα χρόνια των παιδιών είναι γεμάτα με ερωτήσεις σχετικά με την ταυτότητα, το νόημα, το σκοπό και τη θνησιμότητα. Οι γονείς μπορούν να υποστηρίξουν την εξερεύνηση τέτοιων ερωτήσεων από τα παιδιά τους δημιουργώντας ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον όπου τα παιδιά μπορούν να αισθάνονται ελεύθερα να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.
Επιπλέον μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να πλοηγηθούν σε υπαρξιακά ερωτήματα, προσφέροντας πληροφορίες και καθοδήγηση κατάλληλες για την ηλικία τους, αναγνωρίζοντας τα συναισθήματα και τις αντιλήψεις των παιδιών και ενθαρρύνοντας την ανοιχτή επικοινωνία.
Μπορούν επίσης να ενθαρρύνουν τα παιδιά να εξερευνήσουν τα ενδιαφέροντα και τα ταλέντα τους για να αναπτύξουν μια αίσθηση σκοπού και να βρουν νόημα στη ζωή.
Επιπλέον, οι γονείς και οι φροντιστές μπορούν να διδάξουν στα παιδιά αξίες, πεποιθήσεις και αρχές που δίνουν νόημα στη ζωή. Μπορούν να ενθαρρύνουν τα παιδιά να αναζητήσουν σοφία, ανάπτυξη και αυτοανακάλυψη μέσω πνευματικών και φιλοσοφικών διδασκαλιών και να τα βοηθήσουν να αναπτύξουν ανθεκτικότητα και δεξιότητες για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της ζωής.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τους ακόλουθους τύπους πόρων και στρατηγικών για να υποστηρίξετε τα παιδιά καθώς παλεύουν με υπαρξιακά ερωτήματα:
- Ενθαρρύνετε την ανοιχτή επικοινωνία: Δημιουργήστε έναν ασφαλή χώρο για τα παιδιά να κάνουν ερωτήσεις και να μοιραστούν τα συναισθήματά τους. Ενθαρρύνετέ τα να μιλήσουν για τις σκέψεις τους ανοιχτά και ειλικρινά.
- Απαντήστε στις ερωτήσεις με ειλικρίνεια: Να είστε ειλικρινείς και διαφανείς με τα παιδιά ενώ απαντάτε στις ερωτήσεις τους. Δώστε απαντήσεις κατάλληλες για την ηλικία και αν δεν γνωρίζετε την απάντηση, πείτε τους ότι θα το μάθετε μαζί.
- Υλικό ανάγνωσης: Παρέχετε στα παιδιά βιβλία, περιοδικά ή άρθρα που διερευνούν υπαρξιακά ερωτήματα σε μια κατανοητή και κατανοητή γλώσσα.
- Συμμετέχετε σε ουσιαστικές συζητήσεις: Ξεκινήστε συζητήσεις που δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία να αναλογιστούν τις δικές τους πεποιθήσεις και αξίες. Βοηθήστε τα να εξερευνήσουν και να κατανοήσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους και προσφέρετε καθοδήγηση όπου χρειάζεται.
- Ενθαρρύνετε τη δημιουργική έκφραση: Ενθαρρύνετε τα παιδιά να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους μέσω δημιουργικών διεξόδων όπως το σχέδιο, το γράψιμο ή ακόμα και το παιχνίδι ρόλων.
- Ενθαρρύνετε την κριτική σκέψη: Ενθαρρύνετε τα παιδιά να σκέφτονται βαθιά και κριτικά για τα μεγάλα ερωτήματα της ζωής. Βοηθήστε τα να εξερευνήσουν διαφορετικές ιδέες και προοπτικές ώστε να καταλήξουν στα συμπεράσματά τους.
- Δώστε το παράδειγμα: Μοντέλο θετικής συμπεριφοράς ζώντας μια ζωή που ευθυγραμμίζεται με τις πεποιθήσεις και τις αξίες σας. Δείξτε στα παιδιά ότι είναι εντάξει να κάνουν ερωτήσεις, να αναζητούν απαντήσεις και να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.
Και να θυμάστε, έχετε υπάρξει και εσείς παιδιά και έχετε κάνει και εσείς, ως παιδιά, αντίστοιχες ερωτήσεις. Η δυσκολία σας να απαντήσετε ή να διερευνήσετε με τα μικρά σας όσα ρωτούν, προκύπτει από την δυσκολία των μεγάλων στους οποίους κάποτε και εσείς ως παιδιά απευθύνατε αντίστοιχες ερωτήσεις… Σπάστε τον φαύλο κύκλο λοιπόν και χαράξετε νέες διαδρομές γνώσης και αναζήτησης παρέα με τα μικρά σας!
Σπούδασα στην Ιταλία στο Κρατικό Πανεπιστήμιο Ψυχολογίας της Πάρμα, στο πενταετές πρόγραμμα ‘Αναπτυξιακή Κλινική Ερευνητική Ψυχολογία’.Επέστρεψα στην Ελλάδα αφού ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα με τίτλο «οικογενειακή θεραπεία και σεξουαλική διαφορετικότητα » και ξεκίνησα αμέσως πενταετή εκπαίδευση στην Ελληνική Εταιρία Αναλυτικής Ομαδικής και Οικογενειακής Ψυχοθεραπείας, όπου πια είμαι τακτικό μέλος.
Το 2011 ξεκίνησα να παρακολουθώ εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Ινστιτούτο Ψυχοδράματος Αθηνών για 4 χρόνια.Έχω παρακολουθήσει και ολοκληρώσει εκπαιδευτικά σεμινάρια στην Ελληνική Ψυχοσωματική Εταιρία και συνεχίζω να καταπιάνομαι με εκπαιδεύσεις και εποπτικές συνεδρίες.Τα τελευταία 10 χρόνια έχω υπάρξει επιστημονικός συνεργάτης στο Αιγινήτειο νοσοκομείο ως ομαδική αναλύτρια στο Τμήμα Διαταραχής Προσωπικότητας.
Το 2008 ξεκίνησα να εργάζομαι ιδιωτικά στο γραφείο μου με οικογένειες, ζευγάρια, ομάδες και ατομικά (ενήλικες, εφήβους και παιδιά,).Το 2018 ονειρεύτηκα να δημιουργήσω έναν χώρο θεραπείας και τέχνης, όπου θα συνεχίσω να δουλεύω ατομικά και ομαδικά μέσω της αναλυτικής ψυχοθεραπείας αλλά θα πραγματοποιούνται παράλληλα, ομάδες ζωγραφικής και Πύλου κυρίως (σε συνεργασία με καλλιτέχνες), ομάδες δημιουργικής γραφής, ομάδες συμβουλευτικής γονέων και δραστηριότητες για όλη την οικογένεια.
Το όνειρό μου ξεκινά να ζωντανεύει σε μια δύσκολη περίοδο, της πανδημίας, μιας και «αναγκάστηκα» να αλλάξω χώρο λόγο τετραγωνικών (έπρεπε να μεταφερθώ, μετά τα 13 χρόνια, σε μεγαλύτερο χώρο).Από το 2013 γράφω στο περιοδικό Τaλκ (περιοδικό για γονείς), αναπτύσσοντας κυρίως ψυχολογικά θέματα, και μιλώ για την ευεργετική ιδιότητα των βιβλίων μέσα από τη στήλη μου «Μια ψυχολόγος διαβάζει βιβλία ».
θα με βρείτε στο https: www.humansoulroots.com
ΣΟΥΖΑΝΑ ΤΖ. ΠΑΠΑΦΑΓΟΥ
ΚΛΙΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΠΑΡΜΑΣ
ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ
Επιστημονικός συνεργάτης στο τμήμα Διαταραχών προσωπικότητας Α’ ψυχιατρικής κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Πηγή: https://www.storytellinghumans.com -Σουζάνα Παπαφάγου.
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.