Έλενα Χατζηαλεξάνδρου – Το τελευταίο στοιχείο – Έκδόσεις Άρμός – Γράφει η Δήμητρα Σαμλίδου.
Το τελευταίο στοιχείο
Περιπλανώμενο στο χωροχρόνο, “Το τελευταίο στοιχείο” είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που θα καθηλώσει τον αναγνώστη. Η Έλενα Χατζηαλεξάνδρου μάς μεταφέρει από την περίοδο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 στο τώρα της Αγγλίας και από εκεί στη Θεσσαλονίκη του 1922 μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο κι έπειτα, ενώ παράλληλα μάς ταξιδεύει σε πρωτεύουσες της Ευρώπης.
Στο πλούσιο βιογραφικό της συγγραφέως, Έλενας Χατζηαλεξάνδρου, πέρα από τις πολλές κινηματογραφικές παραγωγές όπως το Safe Sex, Το κλάμα βγήκε από τον παράδεισο, Ριζότο κ.ά., προστίθεται η επιχειρηματική της πορεία, έχοντας υπάρξει Διευθύντρια Μάρκετινγκ στη Warner Brothers και Village Roadshow, ενώ έχει φορέσει τον τίτλο της Προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου στον τομέα των επικίνδυνων αποβλήτων του τουρισμού. Οι σπουδές της αφορούν τη διοίκηση επιχειρήσεων (MBA) του Ηνωμένου Βασιλείου και τις κινηματογραφικές παραγωγές στο Royal College of Art. Το πρώτο της βιβλίο, “Το φιλί του Θεού” εκδόθησε το 2020 από τις εκδόσεις Λιβάνη, έργο επίσης αστυνομικό, βασισμένο σε επιστημονικές έρευνες.
Αυτή τη φορά, η συγγραφέας καταπιάνεται με την τοπική ιστορία της Θεσσαλονίκης, λίγο πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, την εισβολή των Ναζιστών και την εξολόθρευση των Εβραίων. Πώς όμως, τα γεγονότα εκείνης της εποχής συνδέονται με την έρευνα της πρωταγωνίστριας; Συγκεκριμένα, η τελειόφοιτη εγκληματολογίας Νάντια Βεντούρη στο Λονδίνο ασχολείται με την υπόθεση δολοφονίας του Πολ Σιδέρη, ιδιοκτήτη ομίλου επιχειρήσεων στην Ελλάδα λίγους μήνες πριν από την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, για τον οποίο καταδικάστηκε η σύζυγός του. Παράλληλα, καλείται να λύσει την υπόθεση ενός κλεμμένου πίνακα του Ντεγκά, η οποία την οδηγεί σε πόλεις της Ευρώπης και βρίσκεται αντιμέτωπη με μία σπείρα διακίνησης έργων τέχνης. Τι σχέση έχει, όμως, η δολοφονία ενός από τους μεγαλύτερους επιχειρηματίες της Ελλάδας με τον πίνακα που η Νάντια προσπαθεί να εντοπίσει;
Τα κεφάλαια του βιβλίου διαδέχονται το ένα το άλλο από το τώρα στο τότε και από το τότε πίσω στο τώρα. Έχουν έντονη πλοκή και δράση, κρατώντας τον αναγνώστη σε εγρήγορση, αδαμάντινους χαρακτήρες από ιστορικά και μη πρόσωπα και πληθώρα γεγονότων. Το σύγχρονο τώρα και το ιστορικό τότε μπλέκονται με τέτοιο τρόπο που θυμίζει flashback σε ταινία. Ο παντογνώστης αφηγητής εντάσσει τον αναγνώστη στην πλοκή, γνωστοποιώντας του πληροφορίες που οι ίδιοι οι χαρακτήρες αγνοούν. Ωστόσο, οι εκπλήξεις είναι πολλές…
Ο τρόπος γραφής του κειμένου καθιστά σαφές το πώς ξετυλίγεται το κουβάρι και ενώνονται όλα τα κομμάτια του παζλ. Παρά τον όγκο των πληροφοριών και των ονομάτων, η ανάγνωση κυλάει ομαλά και ο αναγνώστης είναι σε θέση να κατανοήσει και να συμβαδίσει με το κείμενο. Δεν είναι λίγες οι φορές που η ροή του κειμένου κρατά σε αγωνία, συγκινεί και εκπλήσσει στην αποκάλυψη των γεγονότων αυτόν που το διαβάζει.
Για την εύρεση ενός πίνακα έρχονται στην επιφάνεια μυστικά, γίνονται γνωστές οι σχέσεις μεταξύ των ηρώων, αποκαλύπτονται οι ιθύνοντες και τα κίνητρά τους. Ποιο είναι, όμως, το τελευταίο στοιχείο της υπόθεσης;
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.