HomeΓύρω από ένα βιβλίοΚριτικές-ΣχολιασμοίΓια το καλό σου – Άλις Μίλλερ -Σχολιάζει η η ψυχολόγος- ψυχοθεραπεύτρια Έλένη Περινού.

Για το καλό σου – Άλις Μίλλερ -Σχολιάζει η η ψυχολόγος- ψυχοθεραπεύτρια Έλένη Περινού.

Για το καλό σου – Άλις Μίλλερ -Σχολιάζει η η ψυχολόγος- ψυχοθεραπεύτρια Έλένη Περινού.

 

 

«Για το καλό σου»

Άλις Μίλλερ

 

 

Ένα εξαιρετικό βιβλίο που σοκάρει με τις κρυμμένες αλήθειες της «μαύρης παιδαγωγικής».

Η Άλις Μίλλερ, μέσα από αληθινές ιστορίες ζωής, καταθέτει με θάρρος και αυθεντικότητα την αλήθεια που συνδέει το χτίσιμο ενός χαρακτήρα με βάση τα παιδικά του βιώματα. Κόντρα σε ένα κοινωνικό και ψυχολογικό κατεστημένο αιώνων, δεν διστάζει να αποκαλύψει τη ρίζα του προβλήματος: την κακοποίηση του παιδιού, με πρόσχημα την «καλή» ανατροφή και διαπαιδαγώγηση.

Πίσω από τη φράση της Εντολής «Τίμα τον πατέρα σου και τη μητέρα σου», ξεσκεπάζει τη διαστρέβλωση που συμβαίνει στην παιδική ψυχή, κάτω από αυτήν την απόλυτη πεποίθηση-«νόμο». Μια διαστρέβλωση που συχνά δημιουργεί ενήλικες γεμάτους μίσος για τους άλλους ή για τον ίδιο τον εαυτό. Η ευγνωμοσύνη των παιδιών προς τους γονείς για το δώρο της ζωής δεν αρκεί, ούτε αναιρεί, ούτε μπορεί να διαγράψει τις κακοποιητικές τους πράξεις προς τα παιδιά. Κι όμως, σε συναισθηματικό επίπεδο, αυτό συμβαίνει με έναν ασυνείδητο τρόπο.

Ένα παιδί που δεν μπόρεσε να εκφράσει και να βιώσει τον θυμό του, τη ζήλια, τον φόβο, τη θλίψη του, θα απωθήσει όλα αυτά τα συναισθήματα γιατί πρέπει να πιστέψει ότι ο γονιός έχει δίκιο και μόνον αυτός ξέρει ποιο είναι το σωστό. Παραδόξως, αυτά τα συναισθήματα δεν εξαφανίζονται. Περιμένουν εκεί μέχρι την ενηλικίωση και σκάνε σαν βόμβα κάποια στιγμή προς τα έξω, προβαλλόμενα στους άλλους. Ένα παιδί που ταπεινώθηκε, μαθαίνει να ταπεινώνει. Ένα παιδί που εξευτελίστηκε, μαθαίνει να εξευτελίζει. Ένα παιδί που εγκαταλείφθηκε, βιώνει ξανά το σενάριο της εγκατάλειψης. Ένα παιδί που το τρομοκράτησαν, μαθαίνει να φοβάται. Ένα παιδί που δέχτηκε βία και αυταρχισμό, μαθαίνει να γίνεται βίαιο και αυταρχικό, είτε προς τους άλλους είτε προς τον εαυτό του. Ένα παιδί που διδάχτηκε ηθικολογία, μαθαίνει να ηθικολογεί.

Η απόσχιση πλευρών του εαυτού γίνεται αυτόματα, καθώς το παιδί δεν δύναται να αγκαλιάσει και να αποδεχτεί τα απαγορευμένα συναισθήματα. Ο ενήλικος έχει την εσωτερική ελευθερία να μισήσει. Το παιδί όχι. Δεν του επιτρέπεται. Έχει αμέριστη ανοχή, εξιδανικεύει τον γονιό και, επειδή τον αγαπάει τυφλά, έρχεται αντιμέτωπο με έναν διώκτη που αγαπά κι όχι με έναν διώκτη που μισεί.

 

Το σενάριο επαναλαμβάνεται κατά την ενήλικη φάση με τη μορφή του ψυχαναγκασμού της επανάληψης. Το κακοποιημένο παιδί ως ενήλικας θα συνάπτει σχέσεις βασανισμού των άλλων ή του εαυτού. Η εκδραμάτιση, οι πράξεις βίας δηλαδή που λαμβάνουν χώρα στην ενήλικη ζωή, είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τις κακοποιητικές πράξεις που δέχτηκε ως παιδί.

Ένα τραύμα από μόνο του δεν δημιουργεί ψυχοπαθολογία. Τα απωθημένα συναισθήματα όμως δημιουργούν. Ο βιωμένος θυμός, ή ακόμη και το μίσος που γίνεται συνειδητά αποδεκτό και εκφράζεται, δεν βλάπτει ποτέ.

Στην ψυχοθεραπεία, η επαφή με το τραύμα, η διάκριση και η αναγνώριση της κακοποιητικής πράξης, η επαφή με τον κρυμμένο πόνο του παιδιού οδηγούν στη βίωση του απωθημένου συναισθήματος και παύει πια η αναγκαιότητα της ασυνείδητης εκτόνωσης πάνω στους άλλους ή στον εαυτό. Γιατί, άλλο βιώνω τον θυμό μου κι άλλο τον εκτονώνω αδιάκριτα και ανεξέλεγκτα όπου βρω.

Η ενοχή κρατά το συναίσθημα θαμμένο. Η βίωση της θλίψης διαλύει τις ενοχές και ο θεραπευόμενος αναγνωρίζει επιτέλους τον πραγματικό πόνο που μάζεψε μέσα του όλα του τα χρόνια. Ο στόχος είναι η συνένωση, η συμφιλίωση όλων των κατακερματισμένων πλευρών του εαυτού.

Ένας άνθρωπος που έχει βιώσει τον κρυμμένο πόνο του παιδιού που ήταν κάποτε δεν υπάρχει περίπτωση να βλάψει κανέναν άλλον άνθρωπο. Με έναν τρόπο, η Άλις Μίλλερ μάς λέει ξεκάθαρα πως ό,τι κρατείται κρυμμένο και θαμμένο μέσα μας, σκεπασμένο με διανοητικά πέπλα και ηθικολογίες περί σωστού και καλού, λειτουργεί ανάποδα στη ζωή. Όχι μόνο δεν κρύβεται ή εξαφανίζεται αλλά αυτονομείται αποκτώντας τεράστια δύναμη και παραμονεύει να αρπάξει την εξουσία κατά την ενηλικίωση. Μας χειραγωγεί απόλυτα, εκδηλώνεται παρανοϊκά, εγκληματικά και απάνθρωπα.

Η διαδικασία ωρίμανσης βασίζεται στην αρχή να σεβόμαστε το παιδί μας, όπως σεβόμασταν κάποτε τους γονείς μας. Κι όχι να απαιτούμε τον σεβασμό με μεθόδους βίας και καταναγκασμού.

 

 

Άλις Μίλλερ

 

 

                                                     

 

 

Η Ελένη Περινού ψυχολόγος- ψυχοθεραπεύτρια, γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Στυλίδα. Οι πρώτες της σπουδές στα ΤΕΙ Αθηνών την ώθησαν να ασχοληθεί αρχικά με την παιδαγωγική ως νηπιαγωγός, ενώ αργότερα τελειώνοντας το τμήμα ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου το ενδιαφέρον της στράφηκε στον τομέα της ψυχοθεραπείας. Το 2004 εγκαταλείπει την Αθήνα και επιλέγει να ζήσει μόνιμα στην ανατολική Κρήτη όπου και εργάζεται ως ψυχολόγος. Ξεκίνησε τη βασική της εκπαίδευση στο χώρο της ψυχανάλυσης, αλλά σύντομα άλλαξε κατεύθυνση ακολουθώντας άλλες ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις. Καθοριστική στάθηκε η θεραπεία Gestalt, που σημάδεψε την πορεία της και παραμένει ως τώρα κύριος άξονας δουλειάς μέσα στη θεραπευτική σχέση. Εκτός από την ατομική ψυχοθεραπεία, τη θεραπεία ζεύγους και την οικογενειακή συμβουλευτική, έχει οργανώσει ψυχοεκπαιδευτικά σεμινάρια, ομάδες αυτογνωσίας, μουσικοθεραπείας, ψυχολογικής στήριξης ατόμων με ανίατες νόσους και ομάδες γονέων. Παράλληλα είναι μουσικός, στιχουργός και τραγουδοποιός. Μέσα από την μακρά μουσική συμπόρευση με τον συνθέτη Χρίστο Τσιαμούλη, ο οποίος μελοποίησε στίχους της, τα τραγούδια της ερμηνεύτηκαν από γνωστούς καλλιτέχνες όπως η Λιζέτα Καλημέρη, ο Μανόλης Λιδάκης, ο Δημήτρης Μπάσης, η Σοφία Παπάζογλου, η Κατερίνα Παπαδοπούλου κ.ά. Η πρώτη της συγγραφική εμφάνιση έγινε το 2001 με το Best Seller: Σαν να σε ξέρω χρόνια από τις εκδόσεις Διόπτρα. Ακολούθησε το δεύτερο μυθιστόρημα από τις ίδιες εκδόσεις: Είμαι κι εγώ σαν κι εσένα.

maridatis.com

 

Share With:
Rate This Article

jimbouzaras@gmail.com

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.