Μεταβάσεις για εφήβους με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος – Σχολιασμός.
Μεταβάσεις για εφήβους με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
Η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή, η οποία και χαρακτηρίζεται από ένα σύνολο δυσκολιών, που αφορούν την κοινωνική επικοινωνία του ατόμου, όπως επίσης και συμπεριφορές, με επαναλαμβανόμενο μοτίβο.
Υπάρχει η πιθανότητα τα άτομα με ΔΑΦ να έχουν ποικίλα επίπεδα νοητικών λειτουργιών και ικανοτήτων. Για κάποια άτομα με ΔΑΦ απαιτείται να υπάρχει σημαντική υποστήριξη στην καθημερινότητα τους, από γονείς ή θεραπευτές, ωστόσο, κάποια από αυτά μπορούν να ζουν ανεξάρτητα.
Τα συμπτώματα δε, συνήθως εμφανίζονται στην παιδική ηλικία και επηρεάζουν σχεδόν όλους τους τομείς της ζωής του ατόμου. Χαρακτηριστικά, είναι η έλλειψη σε κοινωνικές όπως και επικοινωνιακές δεξιότητες, μικρός κύκλος ενδιαφερόντων, παλινδρομήσεις στην ανάπτυξη του λόγου, ιδιαίτερη χροιά στην ομιλία, δυσκολίες στην έναρξη ενός διαλόγου όπως και στη διατήρηση του.
Ακόμη, ελλείματα στην κοινωνική ζωή, χρησιμοποίηση στερεότυπων και επαναλαμβανόμενα μοτίβα συμπεριφοράς, προσκόλληση στις λεπτομέρειες και άλλα. Έρευνες έχουν αποδείξει πως τα αγόρια την εμφανίζουν περισσότερο από τα κορίτσια, σε ποσοστό τέσσερα προς ένα.
Η αιτία της ΔΑΦ δεν είναι ακόμη πλήρως γνωστή, ωστόσο, θεωρείται πως είναι αποτέλεσμα ενός συνδυασμού τόσο γενετικών, όσο και περιβαλλοντικών παραγόντων. Οι μεταβάσεις, η αλλαγή της καθημερινής ρουτίνας, οι αλλαγές περιβάλλοντος, ειδικά σχολικού, θεωρούνται ως μια έντονη πρόκληση για τους εφήβους με ΔΑΦ.
Έτσι, η γνώση του θέματος όσο και η εφαρμογή στρατηγικών οι οποίες διευκολύνουν τις μεταβάσεις αυτές και κατ’ επέκταση την καθημερινότητα τους, είναι ένα δυνατό όπλο στον καθημερινό τους αγώνα.
Η σωστή τους εφαρμογή από πρόσωπα αρωγούς, γονείς, δασκάλους, θεραπευτές, μπορεί να δημιουργήσει το κατάλληλο κλίμα, αφαιρώντας τα αρνητικά συναισθήματα και δημιουργώντας ένα περιβάλλον οικείο και ασφαλές για τα άτομα.
Οι κατάλληλες στρατηγικές λοιπόν και η σωστή εφαρμογή τους, δημιουργούν επίσης, ένα περιβάλλον, στο οποίο, ο έφηβος μπορεί να αναπτύξει διάφορες κοινωνικές δεξιότητες και να αλληλοεπιδράσει με τους γύρω του, δίχως τον κίνδυνο άβολων καταστάσεων οι οποίες θα του δημιουργήσουν φόβο ή στρες.
Επίσης, βοηθούν τα μέγιστα και διασφαλίζουν μεγάλα ποσοστά επιτυχίας τόσο στην εκπαιδευτική του πρόοδο, όπως επίσης δημιουργούν το έδαφος για τη διασφάλιση της λήψης υποστήριξης -την οποία χρειάζεται- ώστε να πέτυχει και στον ακαδημαϊκό στίβο.
Η εφηβεία είναι μια ούτως ή άλλως δύσκολη περίοδος, φέρνει σωματικές, συναισθηματικές ή και ψυχολογικές αλλαγές, οι οποίες, συνήθως επιδεινώνουν τα συμπτώματα της ΔΑΦ και δυσκολεύουν την προσαρμογή του ατόμου σε νέες καταστάσεις.
Είναι μια περίοδος κατά την οποία οι νέοι αρχίζουν -όπως είναι φυσιολογικό- να αναπτύσσουν μεγαλύτερη αυτονομία. Οι στρατηγικές διευκόλυνσης και σε αυτό το σημείο βοηθούν τους εφήβους με ΔΑΦ ώστε να αναπτύξουν δεξιότητες, π.χ. να ανεξαρτητοποιηθούν, δεξιότητες, οι οποίες είναι απαραίτητες για μια ισορροπημένη ενήλικη ζωή.
Η κυρία Κασσωτάκη Αλίκη είναι Λογοπεδικός MSc, BSc. Ξεκίνησε να εργάζεται ως λογοθεραπέυτρια το 2000 Δεκατρία χρόνια αργότερα, έγραψε το πρώτο θεραπευτικό εγχειρίδιο διότι ήθελε να μοιραστεί τη γνώση και την προσωπική της εμπειρία. Έκτοτε, συνεχίζει να γράφει και να ασκεί παράλληλα το επάγγελμα της.
Οι μεταβάσεις όπως σημειώνει η συγγραφέας και οι οποίες έχουν διαφορετικό χαρακτήρα από μια απλή καθημερινή δραστηριότητα, έως κάποιο σημαντικό γεγονός, δεν παύουν για τα άτομα αυτά, όπως έχουμε αναφέρει, να αποτελούν μια πολύ σημαντική πρόκληση και η συγγραφέας απαντά με σαφήνεια, υπευθυνότητα και τεκμηριωμένα σε καυτά ερωτήματα που αφορούν το θέμα, όπως:
Για ποιους λογούς να χρησιμοποιήσουμε χρονοδιαγράμματα;
Για ποιο λόγο να καθιερώσουμε είναι αναγκαίες οι ρουτίνες;
Ποιος ο ρόλος της προειδοποίησης Με ποιο τρόπο θα χρησιμοποιήσω κοινωνικές ιστορίες και παιχνίδια ρόλων;
Ποιος ο ρόλος των αντικειμένων μετάβασης;
Να χρησιμοποιήσω τεχνολογικά βοηθήματα;
Τι είδους γλώσσα να χρησιμοποιώ;
Να χρησιμοποιήσω οπτικοακουστικά βοηθήματα; Για ποιους λόγους; Σε τι βοηθούν;
Με ποια ταχύτητά θα πρέπει να γίνονται οι αλλαγές;
Ποιος ο ρόλος των οικείων αντικειμένων και ποια η σημασία τους;
Πως μπορώ να αποκτήσω επιπλέον γνώσεις ώστε να βοηθήσω καλύτερα;
Το πρώτο μέρος του βιβλίου είναι μια σειρά εικονοκαρτών και αφορά τον εκφραστικό λόγο.
Η συγγραφέας παρουσιάζει μια ιστορία -κατάσταση δίνει τις διαθέσιμες επιλογές και παραθέτει το χρονοδιάγραμμα πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τη μετάβαση.
Τα σενάρια είναι σε απόλυτη ταύτιση με την πραγματικότητα και εισέρχονται απευθείας στην ψυχολογία του ατόμου. Η συγγραφέας, κατανοώντας τη δημιουργία των ερωτήσεων από το άτομο όπως και τη περιορισμένη δυνατότητα απαντήσεων αλλά και σχεδιασμού ενός πλάνου αντιμετώπισης της νέας κατάστασης, προτείνει τις ενδεδειγμένες λύσεις.
Μερικά από τα σενάρια που πραγματεύεται το βιβλίο είναι τα παρακάτω:
Μετακόμιση, το διάλειμμα, κοιτάζοντας τον καθρέπτη, νέο πρόσωπο στο θεραπευτικό πρόγραμμα, δοκιμάζοντας νέες τροφές, μετακίνηση με λεωφορείο, εκδρομή, φαρμακευτική αγωγή, νέο μέλος, διαζύγιο, νέα τάξη, καλοκαιρινές διακοπές, κάνω μόνη μπάνιο, εργασία μερικής απασχόλησης, η κηδεία, κατοικίδιο, φιλίες, αλλαγή δασκάλου, αλλαγή ωραρίου, νέο κινητό, το πρωινό, θεραπευτικό πρόγραμμα, ακύρωση, αλλαγή διαδρομής και πλήθος άλλων.
Το δεύτερο μέρος, έχει να κάνει με το γραπτό λόγο και η συγγραφέας παρουσιάζει τα βήματα, ώστε τα άτομα να μπορέσουν να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους, με το δικό τους ρυθμό, σε μια διαδικασία που ενδυναμώνει και δημιουργεί μια πιο βαθιά κατανόηση, ενώ παράλληλα, ενδυναμώνει τους δεσμούς του παιδιού με όσους εμπλέκονται στην φροντίδα και την εκπαίδευση του.
Ποια είναι τα βήματα που θα κρατήσουν το άτομο σε μια ψυχολογική σταθερότητα παρέχοντας του ένα ξεκάθαρο και ασφαλές περιβάλλον ώστε να το αντιμετωπίσει;
Ποιες είναι οι διαθέσιμες επιλογές του ατόμου;
Πως θα ενεργήσει και με ποια σειρά;
Τι θα πρέπει να έχει κατά νου, ώστε να είναι προετοιμασμένο για τις επόμενες ενέργειες τόσο πριν, όσο κατά τη διάρκεια αλλά και μετά;
Το Μεταβάσεις για εφήβους με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Upbility, είναι ένα βιβλίο, το οποίο καλύπτει ένα σημαντικό κενό στη βιβλιογραφία και εστιάζει στις στρατηγικές διευκόλυνσης της μετάβασης, παρέχοντας πρακτικές και επιστημονικά τεκμηριωμένες λύσεις για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι με ΔΑΦ κατά τη διάρκεια των μεταβάσεων.
Είναι μια πολύτιμη επιλογή για τους γονείς, καθώς προσφέρει γνώση βασισμένη σε μακροχρόνια ερεύνα και τριβή με το αντικείμενο, ενώ παράλληλα παρουσιάζει με εύκολο και κατανοητό τρόπο μια σειρά θεραπευτικών στρατηγικών.
Ένας εξαιρετικός οδηγός, άρτια δομημένος, δίχως σκοτεινά σημεία ή σημεία που επιδέχονται άλλης εξήγησης, ένα οδηγός, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί δίχως περεταίρω γνώση για το θέμα, καλύπτοντας το σύνολο των μεταβάσεων στη ζωή των εφήβων με ΔΑΦ.
Όλα τα παραπάνω καθιστούν το βιβλίο αυτό, ένα ολοκληρωμένο εγχειρίδιο, μια εξαιρετική επιλογή, η οποία θα αποτελέσει πολύτιμη πηγή γνώσεων, καθώς είναι εύκολα προσβάσιμο ως αναφορά την εύπεπτη γνώση και απολύτως χρήσιμο τόσο για το ακαδημαϊκό κοινό, όσο και για γονείς και θεραπευτές.
Λόγω του απλού και κατανοητού περιεχομένου του, θα προσελκύσει επιπλέον, το ενδιαφέρον ευρύτερου κοινού και όλων όσων εμπλέκονται με οποιονδήποτε τρόπο με τη φροντίδα των εφήβων με ΔΑΦ, οι οποίοι, θα βρουν ένα πολύτιμο συνοδοιπόρο, στο βιβλίο αυτό.
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.