Ιστορία της τέχνης – Μια επιστημολογική θεώρηση – Σχολιάζει ο Μπουζάρας Δημήτρης.
«Ιστορία της τέχνης – Μια επιστημολογική θεώρηση»
Το βιβλίο «Ιστορία της τέχνης – Μια επιστημολογική θεώρηση» της κυρίας Ελένη Γέμτου, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Επίκεντρο. Παρουσιάζει το θέμα σε τρία μέρη, τα πρώτα δύο, εμπεριέχουν ανάλυση των δυο μεγάλων μεθοδολογικών συστημάτων που έχουν χρησιμοποιηθεί στην ιστοριογραφία της τέχνης -από την αρχαιότητα έως σήμερα – και στο τρίτο, δίνεται η ευκαιρία στον αναγνώστη, να εντρυφήσει στα θεμελιώδη προβλήματα που προκύπτουν από τη μελέτη της ιστορίας της τέχνης.
Η συγγραφέας, παρουσιάζει το σύνολο των θεωριών και των μεθόδων, των κυριότερων εκφραστών, των εξελίξεων και ιδεολογιών, των κείμενων και βιβλίων, των μοντέλων και των απόψεων, που έγιναν οι βάσεις, στην πορεία της ιστορίας της τέχνης και οι οποίες, την ανέστησαν, τη διαμορφώσαν, την επηρέασαν και την εξέλιξαν στην επιστήμη του σήμερα.
Σχολιάζει, αναλύει και εξηγεί πολλά επιμέρους στοιχεία και λεπτομέρειες από τα βιβλία των Leon Battista Alberti ,Lorenzo Ghiberti, Giorgio, Vasari, Karel van Mander, Giovanni Pietro Bellori και άλλων, που έχουν να κάνουν με τη δομή, τις θεωρίες, το ύφος και το σχολιασμό των συγγραφέων ,την πρακτική, τη θεματολογία, καθώς επίσης, δίνει λεπτομέρειες που ο αναγνώστης πολύ δύσκολα θα τις βρει όλες μαζί σε ένα τόμο.
Τι είναι η ιστορία της τέχνης και ποια η κεντρική της μέθοδος;
Τι είναι ιστορικό αφήγημα και ποιες οι κατηγορίες;
Με ποιο τρόπο και από ποιους γνωρίζουμε τα ελληνικά γλυπτά;
Ποιος επινόησε τη ζωγραφική;
Ποιος χρησιμοποίησε πρώτος το χρώμα;
Ποιος καλλιτέχνης απομάκρυνε τη ζωγραφική από τη maniera byzantina;
Ποιος την έστρεψε σε νατουραλιστικές διατυπώσεις καθιερώνοντας τη maniera latina;
Ποιος καθιέρωσε τον όρο Μεσαίωνας;
Ποιος θεωρείται ο πατέρας της ιστορίας της τέχνης και για ποιους λόγους;
Ποια η μεγάλη προσφορά της τέχνης του Μιχαήλ Αγγέλου;
Ποιος είναι ο θεμελιωτής του κλασικισμού;
Ποια τα προτερήματα της βυζαντινής σχολής;
Ακόμη, στο βιβλίο, παρουσιάζονται και εξετάζονται άγνωστες λεπτομέρειες από πολύ γνωστά έργα, καταγράφοντας αφενός το καλλιτεχνικό και αφετέρου το κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι της εποχής τους.
Τα παραπάνω, όπως ήδη αναφέρθηκε, μέσα από το πλήθος βιβλίων, εγχειρίδιων, πληροφοριών και βιογραφιών και επίσης μέσα από το πρίσμα μίας συγγραφέως καθ’ ύλην αρμόδιας για το θέμα. Μιας ειδικού, η οποία εξηγεί με πολύ κατανοητό τρόπο, ακόμη και για εκείνους τους αναγνώστες οι οποίοι δεν είναι πλήρως ενημερωμένοι.
Αναλύει και παρουσιάζει τους συμβολισμούς οι οποίοι συχνά παραλείπονται, παρανοούνται ή αγνοούνται και μέσω της εξαιρετικά ελκυστικής αφήγησης, η οποία αναδεικνύει το συγγραφικό της ταλέντο, καθιστά την απόκτηση γνώσης, μια μοναδική και απολαυστική εμπειρία.
Ποια είναι τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα στην ιστορία της τέχνης;
Ποιες είναι οι θεωρίες και οι μέθοδοι;
Τι είναι το εγελιανό μοντέλο;
Ποιο πασίγνωστο έργο είναι η πιο χαρακτηριστική έκφραση συμβολισμού; Τι συμβολίζει;
Για ποιους λόγους τα γλυπτά του Παρθενώνα αποτελούν την κορύφωση της κλασικής περιόδου ;
Τι συμβολίζει η ρομαντική περίοδος;
Ποια τα ενδιαφέροντα και οι στόχοι του ιστορικού της τέχνης;
Με ποιους τρόπους στο παρελθόν αποδίδονταν άγνωστα έργα στον εκάστοτε καλλιτέχνη, ποια προβλήματα δημιουργούνταν;
Τι είναι η εμπειρογνωμοσύνη και ποιοι οι κύριοι εκφραστές της;
Τι έδωσε στους αναγεννησιακούς ζωγράφους τη δυνατότητα της τρισδιάστατου χώρου;
Τι ήταν σημαίνει ο ορός φορμαλισμός; Ποιοι οι εκπρόσωποι του;
Ποιες οι λεπτομέρειες της εξέλιξης της προσωπογραφίας;
Τι είδους επίδραση είχαν οι φιλοσοφικές θεωρίες; Ποιοι ήταν κυριότεροι εκφραστές τους;
Ποιοι ήταν οι κύριοι εκφραστές της μαρξιστικής μεθόδου στην ιστοριογραφία της τέχνης;
Ποια η επίδραση της φροϋδικής ψυχαναλυτικής μεθόδου;
Ήταν ο Φρόιντ ιστορικός της τέχνης;
Το βιβλίο αν και απευθύνεται σε σπουδαστές στους οποίους συστήνει τη μεθοδολογία της συγκεκριμένης επιστήμης, ωστόσο, προφέρει με κατανοητό τρόπο, με ύφος απλό και ανεπιτήδευτο, τη μεγάλη αλλά και μικρή εικόνα όλων όσων την έπλασαν, εισάγοντας τον αναγνώστη στα ενδότερα της απόλαυσης και της μαγείας, μιας από τις πιο ενδιαφέρουσες επιστήμες, της ιστορίας της τέχνης .
Ένα πολύτιμο εργαλείο, ένα απολαυστικό ανάγνωσμα.
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.