Έθνος «εξ απαλών ονύχων» – Μια εθνογραφική ματιά στην ελληνική προσχολική εκπαίδευση.
Έθνος «εξ απαλών ονύχων»
Μια εθνογραφική ματιά στην ελληνική προσχολική εκπαίδευση
Στη μελέτη αυτή προσεγγίζεται ο χώρος του νηπιαγωγείου ως ένα πεδίο κοινωνικής και πολιτικής δράσης, ως φορέας εθνικοθρησκευτικής αγωγής και τα παιδιά ως κοινωνικά δρώντα υποκείμενα κατά τη διαδικασία της πολιτικής τους κοινωνικοποίησης.
Τα ερευνητικά ευρήματα ανατρέπουν την άποψη ότι ο κόσμος του νηπιαγωγείου συνιστά μια ουδέτερη περιοχή έξω από την πολιτική σφαίρα. Αντίθετα, παρά την έλλειψη ενός λεπτομερούς αναλυτικού προγράμματος, τη μικρή ηλικία των παιδιών και την απουσία σχολικών εγχειριδίων, η πολιτική κοινωνικοποίηση και η εθνικοθρησκευτική διαπαιδαγώγηση των παιδιών λαμβάνει χώρα. Η διαδικασία αυτή μάλιστα, δεν έχει ασυνέχειες περιοριζόμενη στις εθνικές γιορτές αλλά συνιστά ένα χωροχρονικό «συνεχές» το οποίο διαπερνά και διαποτίζει πολλές πτυχές του προγράμματος και των καθημερινών πρακτικών. Επιπλέον η σφυρηλάτηση της εθνικής ταυτότητας δεν αφορά μόνο στα προφανή στοιχεία που «διδάσκονται» τα παιδιά αλλά και μια σειρά «δευτερευουσών» ιδεών και αξιών που συντείνουν στη βίωση της καθημερινότητας στο νηπιαγωγείο ως μίας ιδιαίτερης εθνοπολιτισμικής εμπειρίας χωρίς να ονοματίζεται πάντα ως τέτοια.
Η Ευαγγελία Κιρκινέ γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη όπου και σπούδασε στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΑΠΘ. Είναι Δρ. Παιδαγωγικής και Μεταδιδακτορική ερευνήτρια της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ενώ τα τελευταία 3 χρόνια εργάζεται ως Συντονίστρια Εκπαίδευσης Προσφύγων. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν στον εθνοκεντρισμό του ελληνικού σχολείου, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, τα ανθρώπινα δικαιώματα και την έμφυλη ισότητα.
Δήλωσαν για το βιβλίο
Το βιβλίο «Έθνος ’εξ απαλών ονύχων’» είναι ένα βιβλίο, χρήσιμο να διαβαστεί από όλους/ες, είναι όμως απαραίτητο να διαβαστεί από τις/τους εκπαιδευτικούς, τόσο της προσχολικής εκπαίδευσης όσο και των άλλων βαθμίδων. Είναι ένα βιβλίο που κάθε σελίδα προκαλεί τον αναστοχασμότης/του εκπαιδευτικού για τον ρόλο του στην αναπαραγωγή της κυρίαρχης εθνικής ιδεολογίας, αλλά και για τις συνήθεις διδακτικές προσεγγίσεις του ιστορικού μαθήματος και του εορτασμού των εθνικών γιορτών. Είναι ένα βιβλίο-κίνητρο για την αναζήτηση διδακτικών μεθόδων, πηγών και υλικών που υποστηρίζουν την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των παιδιών, την πολλαπλή ανάγνωση των ιστορικών γεγονότων, την αποδόμηση των στερεοτύπων για τον εθνικό εαυτό και τον εθνικό ’άλλο’. Είναι ένα βιβλίο που μπορεί να βοηθήσει στην υπέρβαση εκ μέρους των εκπαιδευτικών των προβληματικών προσεγγίσεων του τύπου ’πού ζει ο Εσκιμώος’ και ’πού ζει ο τσολιάς’ και κυρίως στη υπέρβασης της συστηματικής ανάγκης εστίασης στην εθνική και πολιτισμική ανωτερότητα του τελευταίου έναντι όλων των υπολοίπων. — Κώστας Μάγος, Αναπληρωτής Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας