HomeΑρθρογραφίαΙστορίαΑγία Μάνα – Αδάμος Μουζουρής.

Αγία Μάνα – Αδάμος Μουζουρής.

Αγία Μάνα – Αδάμος Μουζουρής.

Ενεργοί Πολίτες με Όραμα και Λογισμό, 51 χρ. Κατοχής.

(Στους Μαθητές μου, που Ονειρεύονται και δεν Βολεύονται)

Ψηφῖδες Ἱστορίας «κτῆμα τε ἐς αἰεί»

Και η οφειλόμενη τιμή στη μνήμη της Αγιοχώματης Μάνας μου, στις Μανάδες της Γενιάς της και σε όλες τις Μανάδες του Κόσμου!

 

Αγαπημένε μου Αναγνώστη, ανεξίτηλη στη μνήμη μου είναι μια σκηνή Χορού Σύγχρονης Τραγωδίας, που μόνο ο Αισχύλος

μπορούσε να απαθανατίσει! Στο μεγάλο ταξίδι της Αγιοχώματης Μάνας μου (9 Φεβρουαρίου 1995) ήταν όλες εκεί οι Μονάδες των

Παιδικών Φίλων μου, με τους οποίους μαζί κινήσαμε το λιογέννημα του Ιούλη το 1974 και αυτοί δεν ματαφάνηκαν με το

λιόγερμα! Και, φυσικά, δικές της Φίλες, που μαζί μοιράστηκαν καημούς, έγνοιες, ελπίδες και όνειρα για τα Παιδιά τους!

 

Μαυροφορεμένες, εν χορώ, να πενθούν τη Μάνα μου και Φίλη τους Ξενού (Πολυξένη) και να μυ(οι)ρολογούν τα Παλικάρια τους!

«Εν ονόματι αυτών των Μανάδων, νιώθω την ανάγκη με σεβασμό, βαθιά εκτίμηση κι αγάπη να σταθώ στην Μητέρα

Μαρίνα. Στην Μάνα, την Αγία Μάνα,… «Την Κύπρια Μάνα με λυγερή κορμοστασιά και λεπτή ελληνική κατατομή. Γύρω από το

κεφάλι και το πηγούνι φορούσε με γούστο τυλιγμένη μια πολύχρωμη (μαύρη) μαντίλα. Η καμιζόλα (φαρδύ και ελαφρύ γυναικείο πουκάμισο που

φτάνει ως τα γόνατα) της, με τη μακριά μέση συνέχιζε εφαρμοστά. Στο σύνολό της κυριαρχεί η αξιοπρέπεια», όπως τη χαρακτηρίζει ο Εσθονός

Λόγιος Otto Von Richter, (περιηγήθηκε την Κύπρο στα 1816).

 

Στην Αγία Μάνα που άντεξεν αιώνες στην σκλαβιά. Αυτήν με τις ροζιασμένες χούφτες της προκοπής και του τίμιου ιδρώτα στα

όμορφα χρόνια της ειρήνης. Αυτήν που γεύτηκε τον εξευτελισμό, το βιασμό και την προσφυγιά.

 

2

Αυτήν που για χρόνια καρτερούσε να γυρίσει ο Αιχμάλωτος Λεβεντονιός της! Την Αγία Μάνα, που στα χρόνια της προσμονής

έστρωνε το γιορτινό τραπέζι μ’ ένα πιάτο αδειανό, μα παντοτινά γεμάτο από αγάπη, τρυφερότητα, και ελπίδα! Ραπίζοντας την αναλ-

γησία, τη μικροψυχία και τον καιροσκοπισμό των Μεγάλων που κόπτονται, δήθεν, για τα «Ανθρώπινα Δικαιώματα» και ανέχονται,

όπως και η ανθρωπότητα, να αγνοείται η τύχη Τους! Αυτήν που γύρευε έναν «Τάφο» του Γιόκα της για να ανάψει το καντήλι! Και

να κάψει θυμίαμα Ανάπαυσης για το Παιδί της και «λύτρωσης» για την Ίδια!

 

Αυτήν που έφυγε νωρίς για το Μεγάλο Ταξίδι και δέχτηκε, μετά 40 χρόνια, από την τουρκική εισβολή, στην τρυφερή αγκαλιά της, τα

«λείψανα – οστά» του Ήρωα – Λεβεντονιού της, τα οποία ταυτοποιήθηκαν με τη μέθοδο του DNA!

Την Αγία Μάνα που θρήνησε το Γιο της που έπεσε ή στην μια πλευρά «υλοποιώντας» την τρέλα της ματαιοδοξίας και της

πλεονεξίας ή στην άλλη αποκρούοντας την τρέλα… Για την Αγία Μάνα που ίδια είναι όποιο χρώμα κι’ αν έχει, όποιας φυλής κι’ αν

είναι, όποιον θεό κι’ αν πιστεύει. Για την Μάνα που κανακεύει το Γιο της και τον μεγαλώνει με όνειρα και εύχεται να αξιωθεί να ζήσει

εν ειρήνη και σαν έρθει η ώρα για το μεγάλο ταξίδι να την σκεπάσει, ο Γιός της, όπως ορίζει ο άγραφος νόμος με το μίζαρον

(κυπριακό σάβανο). Ο Όμηρος στην Οδύσσεια αναφέρει «ταφήιος φάρος». Είναι το σεντόνι με το οποίο τυλίγεται ο νεκρός, το

σάβανο.

 

Το μίζαρον είναι φερμένο από τους Αγίους Τόπους. Οι προσκυνητές, όπως και η Αγιοχώματη Μάνα μου, επισκέπτονται

τους Αγίους Τόπους, βαφτίζονται στον Ιορδάνη ποταμό, και στην Τρίτη (επίσκεψη) βάφτιση γίνονται Χατζήνες. Το μίζαρον (πανί –

σεντόνι) το βρέχουν στον Ιορδάνη ποταμό, ή σκουπίζονται με αυτό. Το φέρνουν μαζί τους. Ευχή και παράκληση να τους σκεπάσουν και

να τους ενταφιάσουν με αυτό… «…σινδόνι καθαρὰ εἰλήσας καὶ ἀρώμασιν, ἐν μνήματι καινῷ κηδεύσας ἀπέθετο». όπως ακριβώς

ενταφιάστηκε ο Ιησούς Χριστός! Με τον τρόπο αυτό την στείλαμε στην ουράνια ανάπαυση.

 

Επιμύθιο: Μετά τον Τρωικό Πόλεμο, οι νικητές Αχαιοί αποφάσισαν να τιμήσουν τον Αχιλλέα θυσιάζοντας στον Τάφο του την

Πολύξένη! Στον πόνο της Εκάβης, της Μάνας, της Αγίας Μάνας, που θα χάσει την Κόρη της, η Πολυξένη της λέει με θάρρος και

αξιοπρέπεια ότι εθελούσια οδηγείται στη θυσία.

 

Ο Αγγελιαφόρος Ταλθύβιος φέρνει στην Εκάβη την είδηση για την εθελούσια θυσία «ἑκοῦσα θνήσκω» (548) της Πολυξένης και

την αξιοπρεπή στάση της αφού ζητά ως ελεύθερη να πεθάνει «ὡς ἐλευθέρα θανῶ»(550) όπως αρμόζει σε μια βασιλοκόρη! Η

«ηττημένη» με το μεγαλείο της ντρόπιασε τους νικητές! «ὦ θύγατερ, οὐκ οἶδ᾽ εἰς ὅ,τι βλέψω κακῶν,

……………………………………..

τὸ δ’ αὖ λίαν παρεῖλες ἀγγελθεῖσά μοι γενναῖος.

(Ευριπίδη Εκάβη(στ. 585/ 591)

 

Είδηση βάλσαμο για την Μητέρα Εκάβη η είδηση για την γενναία στάση της κόρης της. Στις αμέτρητες συμφορές η γενναία και

αξιοπρεπή στάση που κράτησε στη θυσία της η Κόρη της ήταν μία ανακούφιση, ένα ξαλάφρωμα! Διαχρονικό βάλσαμο στον πόνο της

Αγίας Μάνας, το τιμημένο πένθος!

ΑΔΑΜΟΣ Α. ΜΟΥΖΟΥΡΗΣ

Φιλόλογος – Ιστορικός 

Βετεράνος 1974/399 Τ.Π. Μπογαζιού Αμμοχώστου (Κύπρος)

 

 

 

 

Ο Αδάμος Μουζουρής του Αναστάση και της Ξενούς γεννήθηκε το 1954 (28 Ιουλίου) στο Παραλίμνι της Επαρχίας Αμμοχώστου (Κύπρος). Φοίτησε

στο Α ́ Δημοτικό Σχολείο Παραλιμνίου (1960–66). Φοίτησε στο Β ́ Γυμνάσιο Αμμοχώστου και αποφοίτησε από το Κλασικό τμήμα του Α ́ Γυμνασίου

Αμμοχώστου (1972). Υπηρέτησε στην Κυπριακή Εθνοφρουρά με το Βαθμό του Ανθυπολοχαγού από τις 20 Ιουλίου 1972 μέχρι τις 31 Αυγούστου

1975.

Κατά τη τουρκική εισβολή, (20 Ιουλίου – 16 Αυγούστου 1974), υπηρετώντας τη θητεία του στο 399 Τ. Π. με έδρα το Μπογάζι – Αμμοχώστου, πήρε

μέρος στις πολεμικές επιχειρήσεις στις οποίες και τραυματίστηκε.

 

Είναι πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τμήματος Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής.

Το 1981 διορίστηκε από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας στη Μέση Εκπαίδευση και αφυπηρέτησε τον Ιούνιο του 2015.

Υπηρέτησε στο «ΑΧΙΛΛΟΠΟΥΛΕΙΟ» Λύκειο Τσαγκαράδας -Πηλίου, στο Γυμνάσιο και Λύκειο Αλιστράτης του Ν. Σερρών, στο Γυμνάσιο Σούρπης

(Ν. Μαγνησίας) και σε Σχολεία του Βόλου. 

 

Υπηρέτησε ως Υποδιευθυντής του 7 ου Γυμνασίου Βόλου την περίοδο 2007 – 2009, ως Διευθυντής του 7 ου Γυμνασίου Βόλου 2009-2010, ως

Διευθυντής του 9  ου Γυμνασίου Βόλου την περίοδο 2010 – 2011, και ως Διευθυντής στο «ΑΧΙΛΛΟΠΟΥΛΕΙΟ» Λύκειο Τσαγκαράδας 2011 μέχρι τις

30 Ιουνίου 2015, κλείνοντας ένα ουσιαστικό και τυπικό κύκλο αφού από εδώ ξεκίνησε την εκπαιδευτική του πορεία (1981)!

Πήρε μέρος σε Επιμορφωτικά Προγράμματα – Σεμινάρια – Επιστημονικά Συνέδρια, ως Εισηγητής, Σύνεδρος, Επιμορφούμενος, Ακροατής, …

Έχει εκδώσει :

α) 1. «Άψυρτος», Ποιήματα, 1981.

2.«Ανεράδα Δροσιάς και Λάβρας» (Διαδρομή Πρώτη), Δοκίμια και Άρθρα, 2005.

3.«Ανεράδα Δροσιάς και Λάβρας» (Διαδρομή Δεύτερη), Ποιήματα, 2010 Ποιήματα μελοποιήθηκαν.

4. Σχέσεις Μαγνησίας και Κύπρου, υπό έκδοση.

5. Ιερά και Αγία η Ταφή – Ψηφίδες Ιστορίας, υπό έκδοση.

β) Είχε την Επιμέλεια:  

1.«Ημερολόγιο Ενός Σύγχρονου Οδυσσέα», (1939 – 1946), του Τρισήλιου Φλεβοτομά, Επιμέλεια – Σημειώσεις, 2006.

2. «Η προδοσία του αίματος» της Σοφίας Κανταράκη, Επιμέλεια κειμένου, 2017.

Έγραψε Θεατρικά έργα τα οποία ανεβάστηκαν σε μαθητικές θεατρικές παραστάσεις:

1. «Ανεράδα Δροσιάς και Λάβρας, για…. φουρτούνα στο πέλαγος», 2003. Δημοτικό Θέατρο Βόλου

2.«Σεργιάνι στου Γιασεμιού την Ανασαιμιά», 2005. Παλαιά Ηλεκτρική Βόλου.

3. «Σεργιάνι στις Ονειροδιαδρομές και στα Αγκωνάρια του Ξεσηκωμού του Γένους 1821», Θεατρικό, 2008. Παλαιά Ηλεκτρική Βόλου.

Πήρε μέρος ως Φιλόλογος – Ιστορικός, στην παρουσίαση Λογοτεχνικών βιβλίων.

Είναι Συνεργάτης των τοπικών (Ν. Μαγνησίας) Μ.Μ.Ε. (ραδιόφωνο, τηλεόραση, ημερήσιος τύπος, περιοδικά,…) με συνεντεύξεις, δημοσιεύσεις

άρθρων και επιμέλεια, συμμετοχή σε εκπομπές.

** Εβδομαδιαία – Ωριαία (ημέρα Τρίτη 6–7μ.μ.) εκπομπή στο Ραδιοφωνικό Σταθμό Ορθόδοξη Μαρτυρία με τίτλο: «Η Κύπρος, Ιστορία, Παράδοση

και Πολιτισμός» 1997 – 2001.

** Κύπρος 1974 – 2024. Πενήντα χρόνια τουρκικής εισβολής και κατοχής. Ράδιο Ένα. Σάββατο 9-10 το πρωί. 27 Ιανουαρίου – 6 Ιουλίου 2024.

Συμμετείχε σε Επετειακές Συλλογικές Εργασίες του Ομίλου Καρεκλίδη.

α) 200 Χρόνια. Η Μαγνησία το 1821. Ψηφίδες Ιστορίας, «κτήμα τε ες αιεί». Παλιγγενεσία Κύπρος – Μαγνησία. (2021)

β) 1922 – 2022 100 Χρόνια Μνήμες. Ψηφίδες Ιστορίας, «κτήμα τε ες αιεί». Από το Έπος της Ελλάδας στην Τραγωδία της Μικρασιατικής

Καταστροφής. (2022)

γ) Αποκαλυπτικά Μυστικά 1940-1949. Ψηφίδες Ιστορίας, «κτήμα τε ες αιεί». Η Συμβολή των Κυπρίων στον Β ́ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Κύπριος 

γιατρός Θεόδωρος Μαρσέλλος που έδρασε στο Πήλιο και ο Ήρωας Τρισήλιος Φλεβοτομάς που έζησε στον Βόλο. (20

 

Διετέλεσε 

1. Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 4 ου Δημοτικού Σχολείου Βόλου 1991-1995 (Γραμματέας 1989-1991)

2. Πρόεδρος της Ένωσης Κυπρίων Ν. Μαγνησίας (1990 – ….)

3. Αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Κυπριακών Οργανώσεων Ελλάδας (Ο.Κ.Ο.Ε.) (2003 – 2007) (Μέλος του Συνεδρίου Συμβουλίου Απόδημου

Ελληνισμού (Σ.Α.Ε.), ως Αντιπρόσωπος της Ο.Κ.Ο.Ε. (2005- 2007)

4. Αντιπρόεδρος στο Ινστιτούτο Πολιτισμού «Ο Δίαυλος». (2010 – 2015)

 

 

Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά  την αγορά, να επισκέπτεται  οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.

Share With:
Rate This Article

jimbouzaras@gmail.com

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.