Ονειρικές μεταδόσεις – Δημήτρης Φαρής – Ρωτά η Βασιλεία Ζαχάρη .
Ονειρικές μεταδόσεις του Δημ. Φαρή
- Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς.
Γεννήθηκα στην Δυτική Γερμανία από έλληνες μετανάστες. Μεγάλωσα στην Αθήνα με την γιαγιά και τον θείο, ενώ οι γονείς μου δούλευαν ακόμα στο εξωτερικό. Ασχολήθηκα με την μουσική από πολύ μικρός και κατάφερα να πάρω πτυχίο πιάνου. Παράλληλα σπούδασα Πληροφορική στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και τώρα εργάζομαι ως καθηγητής Πληροφορικής σε Λύκειο. Για πολλά χρόνια διατηρούσα και την ιδιότητα του μουσικού παίζοντας Jazz με μικρά μουσικά σχήματα. Μέσα σε όλα αυτά κατάφερα να φτιάξω οικογένεια και έχω δύο υπέροχα παιδιά, τα οποία είναι οι φάροι της ζωής μου.
- Από πότε θυμάστε τον εαυτό σας να γράφει και γιατί;
Ξεκίνησα να γράφω με τις φουρτούνες της εφηβείας. Κάθε σημαντική εμπειρία που ζούσα την μετέφερα συγκαλυμμένα στο χαρτί, διότι δεν ήθελα να την ξεχάσω. Το γράψιμο είναι για μένα η καταγραφή της εμπειρίας. Αυτήν την συνήθεια την διατηρώ μέχρι και σήμερα.
- Ποιό είναι το αγαπημένο σας λογοτεχνικό είδος γραφής;
Έχοντας καλή σχέση με τις φυσικές επιστήμες από πολύ μικρός έχω κατανοήσει τον κόσμο μέσα από την Επιστήμη. Μου είναι πολύ εύκολο να ασχοληθώ με την Επιστημονική Φαντασία, αν και πολλά μου διηγήματα ανήκουν στην κατηγορία της αισθηματικής νουβέλας.
- Έχετε γράψει αρκετά βιβλία, όπως το «Stay Tonight», «Το ξύπνημα», «Σώζοντας την Τζέιν Άλντεν». Θέλετε να μας εισάγετε στον κόσμο του κάθε βιβλίου σας;
Συνήθως οι ιστορίες μου εμπλέκουν αληθινά πρόσωπα σε φανταστικά σενάρια.
Το Stay Tonight μιλάει για ένα ερωτικό τρίγωνο ανάμεσα στον τραγουδιστή David Sylvian, την σύζυγό του Ingrid Chavez και την διάσημη φωτογράφο Kristamas Klouch. Ουσιαστικά μιλάει για τον έρωτα στην μέση ηλικία και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος όταν οι σταθερές της ζωής του κλονίζονται.
Το Ξύπνημα περιγράφει την ιστορία 25 επίλεκτων ζευγαριών στην προσπάθειά τους να εποικήσουν έναν παρθένο πλανήτη. Μιλάει για την δύναμη της Φύσης, την έπαρση του τεχνολογικά εξελιγμένου ανθρώπου και τελικά την ενσωμάτωσή του με την αληθινή ουσία της ζωής.
Το Σώζοντας την Jane Alden διηγείται τις πανομοιότυπες αληθινές ιστορίες δύο γυναικών που έζησαν με μισό αιώνα διαφορά. Ο κεντρικός ήρωας – ένας πλανόδιος μουσικός – ξέροντας το άδοξο τέλος της μιας επιστρέφει στο παρελθόν – με ευφάνταστο τρόπο – με σκοπό να σώσει την άλλη. Το θέμα που διακυβεύεται είναι «Μπορεί ένας άνθρωπος να σώσει κάποιον άλλον μόνο με την δύναμη της αγάπης;»
- Συμμετείχατε με το βιβλίο Ονειρικές Μεταδόσεις, στο Λογοτεχνικό φεστιβάλ Όψεις του Φανταστικού τον Δεκέμβριο 2024. Θέλετε να μας πείτε περισσότερα για την εμπειρία σας;
Το Ονειρικές Μεταδόσεις είχε γραφεί με σκοπό να αποτελέσει μια Κιβωτό της δικής μου γνώσης ώστε τα παιδιά μου να γνωρίσουν εμένα σε περίπτωση που χανόμουν νωρίς από την ζωή. Αυτό τουλάχιστον σκεφτόμουν όταν το έγραφα το έτος 2012. Είναι η ιστορία τεσσάρων Ονειρευτών που ζουν και εργάζονται στον διαστημικό σταθμό το έτος 2030. Όταν δούλευα πάνω σε αυτό έννοιες όπως Κοινωνικά Δίκτυα, Τεχνητή Νοημοσύνη, Μετάδοση Πληροφορίας κατευθείαν στον εγκέφαλο, ήταν ακόμα στα σπάργανα. Έστειλα το κείμενο σε ένα διαγωνισμό των Συμπαντικών Διαδρομών και ο εκδότης αποφάσισε να το εκδώσει πάραυτα. Το ίδιο το Φεστιβάλ του Φανταστικού ήταν μια ευχάριστη εμπειρία διότι είχα την ευκαιρία να γνωριστώ με συγγραφείς που είχαν παρόμοιο τρόπο σκέψης με τον δικό μου. Γνώρισα ανθρώπους που μέχρι εκείνη την στιγμή ήξερα μόνο από τα Κοινωνικά Δίκτυα. Μέσα σε έξι ώρες παρουσιάστηκαν – βιαστικά σχεδόν – γύρω στα 40 νέα βιβλία Επιστημονικής Φαντασίας. Η μόνη δυσκολία ήταν το ετερογενές μείγμα των αναγνωστών οι οποίοι έρχονταν για να ακούσουν τους δικούς τους ανθρώπους και αδιαφορούσαν για τους άλλους.
- Τι είναι αυτό που κεντρίζει την φαντασία σας και σας εμπνέει να γράφετε τα βιβλία σας;
Από πολύ μικρός βλέπω πολύ έντονα και μακροσκελή όνειρα. Μπορώ να ζήσω ολόκληρες ζωές και να θυμάμαι απίστευτες λεπτομέρειες. Μερικές φορές αναρωτιέμαι και εγώ όπως ο κινέζος φιλόσοφος «Είμαι άνθρωπος που ονειρεύτηκα πως ήμουν πεταλούδα ή πεταλούδα που ξυπνάω καθημερινά στο ονειρικό σώμα ενός ανθρώπου;»
Τα όνειρα ήταν πάντα για μένα πηγή έμπνευσης. Στην εφηβική μου ηλικία γέμιζα τετράδια ολόκληρα με αυτά. Μετά άρχισα να τα εκδίδω.
- Τι θα συμβουλεύατε σε ένα παιδί που θέλει να γράψει το δικό του βιβλίο;
Καταρχάς πρέπει να έχει μια ιστορία να πει η οποία να έχει αληθινό ενδιαφέρον. Ακόμα και μια περιπέτεια που έχει ζήσει μπορεί να γίνει βιβλίο. Παράλληλα όμως με την ιστορία θα πρέπει να έχει το λεξιλόγιο και την δομή για να την περιγράψει. Τα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών είναι καλοί βοηθοί στο χτίσιμο μιας συμπαγούς γλώσσας. Από εκεί και πέρα καθώς θα μεγαλώνει τα βιβλία, ο κινηματογράφος και το θέατρο μπορούν να γίνουν οι καθηγητές του σε μια συγγραφική πορεία. Θα απογειώσει το γράψιμό του μέσα από τα ταξίδια και την επαφή με τις ξένες γλώσσες.
- Τι είναι φαντασία για εσάς; Πόσο σημαντική είναι; Οι ενήλικες έχουμε φαντασία στις ζωές μας;
Η Φαντασία είναι το Νησί στο οποίο κάνουμε Διακοπές όταν η Ζωή μας είναι Αφόρητη. Οι ενήλικες με τις στρωμένες ζωές, τα επαγγέλματα που δεν προσφέρουν δημιουργικές ευκαιρίες, τις γεμάτες ρουτίνα ημέρες, δεν προλαβαίνουν ούτε να αναζητήσουν την λυτρωτική επίδραση της φαντασίας στην ζωή τους. Πολλές φορές περνούν δεκαετίες ολόκληρες και κάποια μέρα διαπιστώνουν πώς δεν έχουν πετύχει καμία σημαντική πρόοδο στις ζωές τους. Για να αντιμετωπίσουν την έλλειψη νοήματος διαλέγουν την απόδραση από την πραγματικότητα με τους γνωστούς πλέον τρόπους που προκαλούν έξεις (αλκοόλ, ναρκωτικά, scrolling ) ή σε καλύτερες περιπτώσεις με ταξίδια, δημιουργικές ομάδες και χόμπυ. Οσο λείπει η φαντασία από τις ζωές των ενηλίκων τόσο εκείνοι θα την υποκαθιστούν με κάτι που θα κοιμίζει προσωρινά την δύσκολη ζωή τους.
- Οι Έλληνες διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία; Ποια είδη προτιμούν περισσότερο;
Δεν είναι τελείως ψέμα πώς οι συγγραφείς πλέον είναι περισσότεροι από τους αναγνώστες. Δυστυχώς είμαστε ένας λαός που δεν διαβάζει. Ίσως επειδή (γελάω) τα ξέρουμε όλα! Σπάνια θα δει κανείς έναν επιβάτη στο τρένο με ένα βιβλίο στο χέρι. Αντίθετα διαβάζουμε πολύ τις ζωές των άλλων μέσα από τα κινητά τηλέφωνα. Ειδικά οι νέοι άνθρωποι στερούνται λεξιλογίου και ένα βιβλίο μοιάζει κουραστικό ακόμα και στο στάδιο της κατανόησης του λόγου. Φανταστείτε πώς οι νέοι πλέον αδυνατούν να καταλάβουν ακόμα και τη γλώσσα του εθνικού μας διηγηματογράφου, του Παπαδιαμάντη και την αντιμετωπίζουν σαν αδίδακτο κείμενο στα αρχαία. Υπάρχει όμως και ένα ποσοστό που διαβάζει συνήθως βιβλία πολλών σελίδων που ανήκουν στην κατηγορία των ευπώλητων. Οι κατηγορίες που επιβιώνουν είναι τα αισθηματικά μυθιστορήματα, οι βιογραφίες διασήμων και οι θεωρίες συνομωσίας. Ευτυχώς υπάρχουν και τα παιδιά που έχουν διαβάσει όλους τους τόμους του Τόλκιν ή έστω τις περιπέτειες του Χάρυ Πότερ και με αυτόν τον τρόπο έχουν ομορφύνει το δικό τους Νησί της Φαντασίας.
- Ποιο είναι ο αγαπημένος σας συγγραφέας;
Ο συγγραφέας πρότυπο για μένα είναι ο F. S. Fitzgerald. Το γράψιμό του είναι σχεδόν κινηματογραφικό, παράγει εικόνες με ρυθμό κάμερας χωρίς να πλατιάζει περιγράφοντας συναισθήματα ή τοπία. Θεωρώ πώς το βιβλίο του Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ (The Great Gatsby) μπορεί να διδάξει τον τρόπο με το οποίο θα έπρεπε να γράφουν οι συγγραφείς. Φαντάζομαι πως διδάσκεται εδώ και χρόνια σε όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου. Έχω διαβάσει πολύ Eco, Forster, Le Guin, Camus, λατρεύω τον Παπαδιαμάντη, τον Καζαντζάκη και τον Εμπειρίκο.
- Ποια είναι η φράση που προτιμάτε περισσότερο;
Αν εννοείτε ποιο είναι το μότο μου θα περιοριστώ στο «Είσαι αυτό που κάνεις» Σε μια χώρα που οι περισσότεροι επαγγελματίες δεν ξέρουν το επάγγελμά τους καλά, χαίρομαι τους ανθρώπους που ξέρουν να κάνουν κάτι και το κάνουν καλά.
- Και μια τελευταία ερώτηση. Αυτά που διαβάζουμε στα βιβλία επιστημονικής φαντασίας απέχουν πολύ από την πραγματικότητα; Και τελικά ποιο εμπνέει ποιό;
Αυτό που λέω στους μαθητές μου είναι: «Ο,τι έχετε φανταστεί έχει γίνει και ό,τι δεν έχετε φανταστεί είναι ήδη στα σκαριά!» Η λογοτεχνία από την άλλη εμπνέεται από την τεχνολογία της εποχής. Στο Solaris διαβάζουμε για μαγνητόφωνα σε μια εποχή που οι σκληροί δίσκοι ήταν άγνωστοι ενώ στο συγγραφικό έργο του Arthur Clarke συναντάμε πρώτη φορά γεωστατικούς δορυφόρους 20 χρόνια πριν την εκτόξευση του πρώτου και πρωτόλειου Sputnik. Περιμένουμε εποίκηση του ηλιακού μας συστήματος, επικοινωνία με άλλους Πολιτισμούς, ταξίδια μέσω ψηφιακών αντιγράφων μας (avatars) , διαπλανητικά δίκτυα, μηχανικά μέλη (χέρια, οστά, καρδιές) που θα δουλεύουν όπως τα φυσικά δικά μας, μικρορομπότ που θα διορθώνουν κάθε πρόβλημα υγείας και μια κοινωνία γνώσης και εμπειρίας πέρα από Τεχνητές Νοημοσύνες. Προϋπόθεση όλων είναι η Ανθρώπινη Περιέργεια και η αγάπη για τον Υπέροχο και Πάνσοφο πλανήτη πάνω στον οποίο ζούμε. Σας ευχαριστώ για το βήμα και περιμένω τις πρώτες συζητήσεις που θα κάνουμε μετά την ανάγνωση των Ονειρικών Μεταδόσεων.
Δημήτρης Φαρής
Ο Δημήτρης Φαρής γεννήθηκε στο Duisburg της τότε Δυτ. Γερμανίας από έλληνες μετανάστες. Σπούδασε Πληροφορική στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Τα τελευταία χρόνια ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως καθηγητής σε Λύκειο. Έχει πτυχίο κλασικού πιάνου και ασχολείται εντατικά με τη μελέτη του σαξόφωνου. Κάποια βράδια του χρόνου εμφανίζεται ως μουσικός σε bar και συναυλιακούς χώρους παίζοντας πιάνο και σαξόφωνο σε μικρά jazz μουσικά σχήματα. Με τη συγγραφή ιστοριών ασχολείται από την στιγμή που κατάλαβε ότι η ζωή είναι σημαντική και η μνήμη πεπερασμένη. Έχει εκδώσει το «Stay Tonight» – Μικρές Εκδόσεις, το «Ξύπνημα» – Παράξενες Μέρες και το «Σώζοντας την Τζέιν Άλντεν» – Εκδόσεις Υδροπλάνο. Όταν δεν φροντίζει τους ανθρώπους που αγαπάει, τρέχει σε στάδια και φυτεύει γιούκες σε δημόσιους χώρους. Τις νύχτες, μέσα από τα όνειρα του ζει μια δεύτερη ζωή.
Πηγή:Βιβλιοnet
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.