HomeΑρθρογραφίαΥγείαΨυχολογία-ΨυχανάλυσηΟι βίαιες συμπεριφορές των παιδιών.

Οι βίαιες συμπεριφορές των παιδιών.

Οι βίαιες συμπεριφορές των παιδιών.

 

Σουζάνα Παπαφάγου , Κλινική – Αναπτυξιακή Ψυχολόγος, Ψυχοδυναμική Ψυχοθεραπεύτρια

Οι βίαιες συμπεριφορές των παιδιών.

 

Πολλοί γονείς ανησυχούν μήπως η «κακή» συμπεριφορά των παιδιών τους είναι μη φυσιολογική. Τα τελευταία χρόνια δεν είναι λίγες οι φορές που συνομίλησα με γονείς γεμάτους αγωνία, τα παιδιά τους παρουσίαζαν βίαιες συμπεριφορές και έντονα ξεσπάσματα θυμού.

Η ερώτηση μιας μητέρας είναι ένα δείγμα.

«Η κόρη μου 6 ετών μερικές φορές όταν θυμώνει, μη μπορώντας να εκφράσει αυτό που νιώθει εκείνη τη στιγμή, με χτυπάει, κατά την περίοδο της καραντίνας λόγω του κορονοϊού αυτό έγινε πιο συχνό και με το παραμικρό. Πως μπορώ να την βοηθήσω όταν συμβαίνει αυτό;»

Πριν ξεκινήσω να απαντώ συγκεκριμένα σε αυτήν την ερώτηση θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω πως μετά από όσα έχουμε ζήσει και συνεχίζουμε να ζούμε, όχι μόνο τα παιδιά αλλά και εμείς οι ενήλικες, οι περισσότεροι τουλάχιστον, όποια αγωνία και δυσκολία είχαμε, την βλέπουμε να «ξεχειλίζει» μπροστά στα μάτια μας και δεν ξέρουμε πως να σταματήσουμε τη διαδικασία ξεχειλίσματος.

Τα περισσότερα παιδιά λένε ψέματα, κλέβουν, χτυπούν, δαγκώνουν, κάνουν ζαβολιές και παθαίνουν κρίσεις υστερίας σε κάποια φάση, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν έχουν ακόμα μάθει να ελίσσονται και να εκδηλώνουν τα έντονα συναισθήματά τους με όλα τα κοινωνικά μέσα.

Είναι δική μας δουλειά να τους προσφέρουμε τις οδηγίες και τις εμπειρίες που χρειάζονται για να μάθουν να συμπεριφέρονται διαφορετικά και να διατηρούν μια υγιή αντίληψη των πραγμάτων.

Πράγματι το να μας χτυπά το 6 χρονών παιδί μας είναι μια κατάσταση που μπορεί να γεμίσει το σώμα και το μυαλό μας με κύματα ανταριασμένα συναισθημάτων, είναι πιθανό να αισθανθούμε μια τεράστια απειλή.

Σκεφτείτε αυτά τα κύματα να μας παρασύρουν σε κοφτερά και απότομα βράχια.

Είναι λογικό να αισθανθούμε πανικό και ίσως αυθόρμητα το μόνο που σκεφτόμαστε να κάνουμε είναι να ψάξουμε τρόπο διαφυγής.

Αν μείνουμε για λίγο ψύχραιμοι και θυμηθούμε πως είμαστε εμείς οι κηδεμόνες και πως τελικά ο μόνος που κινδυνεύει είναι τα παιδιά μας, τα οποία βάλλονται από τα ίδια τους τα συναισθήματα, που είναι σαν μπλεγμένα κουβάρια μέσα στα μικρά τους σώματα, τότε θα μπορέσουμε να τα βοηθήσουμε.

Το πρόβλημα, βέβαια, γίνεται πιο έντονο όταν είναι ακόμα μπλεγμένα και τα δικά μας συναισθήματα μέσα μας από την παιδική μας ηλικία και με τα κουβάρια των μικρών μας μπλέκονται και τα δικά μας ακόμα πιο πολύ.

Όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τις χειρότερες στιγμές των παιδιών μας, όπως εκείνη που τα χέρια τους και τα πόδια τους αντικαθιστούν τις λέξεις, που θα έπρεπε να τα βοηθούν να εκφραστούν. όταν λοιπόν γροθιές και μπουνιές εκσφενδονίζονται ορμητικά πάνω στο σώμα μας είναι χρήσιμο να σκεφτούμε τα κίνητρά τους.

Σε γενικές γραμμές και αν προσπαθήσουμε να σκεφτούμε τις προθέσεις του παιδιού , όσο άσχημη και αν είναι η συμπεριφορά του, θα αλλάξουμε σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε την συμπεριφορά του αυτή και αν κατανοήσουμε και αποδεχτούμε την πρόθεση του, το πιθανότερο είναι ότι δεν θα αργήσει να καταλάβει και εκείνο πως πρέπει να αλλάξει την συμπεριφορά του και να βρει άλλα μέσα να επικοινωνήσει σε μας τι του συμβαίνει.

Δεν θα μπω σε πολλές λεπτομέρειες, αν και αρχικά έγραφα δίχως σταματημό για να απαντήσω στην ερώτηση της μητέρας. Θέλω όμως να κάνω και εγώ μια ερώτηση και ίσως αν κοιτάξουμε βαθιά μέσα μας οι γονείς να πάρουμε μια σημαντική απάντηση σε σχέση με τις επιθετικές συμπεριφορές και τα ξεσπάσματα οργής των παιδιών μας :

«αντέχουμε άραγε τις ματαιώσεις εμείς οι ίδιοι; Αντέχουμε να πούμε Όχι όπου χρειάζεται, και να μείνουμε σταθεροί σε αυτό το όχι; Αντέχουμε να μην είμαστε οι τέλειοι φανταστικοί ιδανικοί γονείς που κάνουν όλα τα χατίρια και τις χάρες στα εν δυνάμη παντοδυναμικά παιδιά μας;» .

Αν αντέχουμε τότε θα αντέξει και το παιδί μας και όσο μεγαλώνει θα έχει όλο και πιο πολλά μέσα ώστε να διαχειριστεί τα συναισθήματα που θα γεννηθούν από τις ματαιώσεις και τις κακοτοπιές.

Χρειάζεται λοιπόν να κάνουμε μεγάλη δουλειά μέσα μας εμείς οι φροντιστές, κηδεμόνες, και να δείξουμε τον δρόμο της κοινωνικής συμπεριφοράς στα παιδιά μας, τα κοινωνικά όντα του αύριο.

Εμείς είμαστε το παράδειγμα, διερωτηθείτε, τι παράδειγμα δίνουμε;

Θα πρέπει να διερωτηθούμε, «απαντάμε με βία στην βια;», «δεχόμαστε την βία;» ή μήπως «σιωπούμε μπροστά στην βία;».

Το ξύλο μπορεί να είναι ένας γρήγορος τρόπος για να πάρει το παιδί αυτό που θέλει, να μας τρομάξει, να μας τραβήξει την προσοχή, να μας τιμωρήσει, να απελευθερώσει τον θυμό ή την απογοήτευσή του.

Αν επιτρέψουμε να συνεχιστεί αυτή η συμπεριφορά, η εσωτερική σύγκρουση θα αυξάνεται.

Αν το παιδί μας χτυπάει, όποια και αν είναι η ηλικία, κυρίως αν πρόκειται για ηλικία που έχει κατακτήσει τον λόγο, θα πρέπει να δώσουμε στην πράξη του τις πραγματικές της διαστάσεις με σοβαρότητα και σταθερότητα γιατί θα πρέπει αμέσως να μάθει να σταματά!

Τα παιδιά ωφελούνται από σαφή μηνύματα μια φράση σαφής και σταθερή θα μπορούσε να είναι «είναι δικαίωμά σου να θυμώνεις, όχι όμως να χτυπάς », «μπορείς να ουρλιάξεις αν το έχεις ανάγκη όχι όμως να με χτυπάς» ή «σε αυτό το σπίτι χρησιμοποιούμε λέξεις για να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας και όχι πόδια ή χέρια που κινούνται με βία».

Υπάρχουν βέβαια και οι περιπτώσεις που τα παιδιά μας αιφνιδιάζουν όχι μόνο με τις πράξεις τους αλλά και με τα λόγια τους, μια μαμά κάποτε, που είχε απαυδήσει με την βίαιη συμπεριφορά του μικρού της, μου είχε πει πως όταν του είπε κάτι ανάλογο ο μικρός της απάντησε έξαλλος «α ναι; λοιπόν να μην με φιλάς τότε, να μου το εκφράζεις με λόγια», αρκετά μπερδεμένος μέσα του αλλά και πολύ εύστροφος, χρειάστηκαν ώρες υπομονής και επιμονής από τους γονείς αλλά και προσωπικής δουλειάς εκ μέρους τους.

Πολλές φορές σκοντάφτουμε πάνω στις ενοχές μας και στα προσωπικά μας βιώματα που μας κάνουν να χάσουμε την μπούσουλα και όντας εμείς οι ίδιοι απορυθμισμένοι αδυνατούμε να ρυθμίσουμε τα παιδιά μας και τα συστήματα που έχουν μέσα τους και που μέσα από αυτά θα έπρεπε να έχουν την δυνατότητα να εκφράσουν τα συναισθήματα τους .

Θα πρέπει λοιπόν να είμαστε σταθεροί και συνεπείς σε όσα τους λέμε. Δεν υπάρχει κανένα παραθυράκι διαπραγμάτευσης.

Αν χρειαστεί μπορούμε να πούμε «δεν επιτρέπω σε κανέναν να ακουμπά με βία το σώμα μου! καταλαβαίνω πως δεν αισθάνεσαι καλά, πως κάτι σε έχει ταράξει, είμαι εδώ για σένα αλλά δεν δέχομαι να μου συμπεριφέρεσαι με αυτόν τον τρόπο, πάω σε άλλο δωμάτιο και όταν ηρεμήσεις ή αν θελήσεις να μιλήσουμε ή ακόμα και να κλάψεις στην αγκαλιά μου ζήτησε μου το και θα έρθω σε σένα!».

Και σας παρακαλώ, όταν σας χτυπά το παιδί σας, κυρίως το παιδί ενός, δύο και τριών ΜΗΝ το ρωτάτε «γιατί; γιατί το έκανες αυτό» και μην κάνετε πως κλαίτε και κάθεστε παθητικά να «τρώτε ξύλο». Ούτε ξέρει τι ακριβώς του συμβαίνει και ούτε και θα καταλάβει από μόνο του πως σας έκανε να κλάψετε, τολμήστε να πείτε «μη, δεν χτυπάμε! ΟΧΙ» και μείνετε για λίγο στις σκέψεις σας, τι το έκανε να σας χτυπήσει; βοηθήστε το να καταλάβει, εσείς έχετε τις λέξεις και την ικανότητα κατανόησης στη διάθεση σας, διαθέστε αυτά τα αγαθά και σε εκείνο.

Να θυμάστε πως όταν το παιδί μας είναι συνεργάσιμο και τα καταφέρνει να βρει τρόπους να συμπεριφερθεί κοινωνικώς αποδεκτά είναι βοηθητικό να του το επισημαίνουμε.

Να μην τσιγκουνευόμαστε να μιλάμε για τις καλές συμπεριφορές του παιδιού μας και να επισημαίνουμε περιπτώσεις που έδειξε αυτοέλεγχο, του δίνουμε κίνητρο να επαναλάβει την συμπεριφορά του αυτή.

Προσοχή αυτό δεν το κάνουμε την στιγμή που είναι έξαλλο! εκείνη τη στιγμή θα πρέπει να προσπαθήσουμε να του δώσουμε χώρο να καταλάβει τι του συμβαίνει και όχι να το «ταπώσουμε» λέγοντάς του «Ω, έλα εσύ που είσαι τόσο καλό παιδί, μην κάνεις έτσι» , είναι σα να βάζουμε λάθος καπάκι σε χύτρα που βράζει.

Με τον έναν ή τον άλλο τρόπο θα πρέπει να γίνει πολύ σαφές στα παιδιά που χτυπούν πως η σωματική βια ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ και φυσικά απαγορεύεται και από εμάς προς εκείνα.

Και κάπου εδώ αισθάνομαι την ανάγκη να τονίσω πως απαγορεύεται, τόσο η σωματική όσο η συναισθηματική βία και η τελευταία αφορά κυρίως εμάς τους μεγάλους (γιατί εμείς την ξεκινάμε, και λογικά την έχουμε υποστεί σαν παιδιά). Και για αυτήν την συναισθηματική θα έχουμε πολλά να πούμε σε επόμενο άρθρο.

Τέλος, καλό θα είναι να είμαστε σε εγρήγορση με τις βίαιες συμπεριφορές και τα ξεσπάσματα των μικρών μας, κυρίως στην περίοδο που διανύουμε, αν τα συμπτώματα και οι δυσκολίες επιμένουν και αν εντείνονται, καλό θα είναι να αρπάξουμε την ευκαιρία και να ζητήσουμε την βοήθεια ειδικού.

 

 

Σουζάνα Παπαφάγου , Κλινική – Αναπτυξιακή Ψυχολόγος, Ψυχοδυναμική Ψυχοθεραπεύτρια.

Σπούδασα στην Ιταλία στο Κρατικό Πανεπιστήμιο Ψυχολογίας της Πάρμα, στο πενταετές πρόγραμμα ‘Αναπτυξιακή Κλινική Ερευνητική Ψυχολογία’.Επέστρεψα στην Ελλάδα αφού ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα με τίτλο  «οικογενειακή θεραπεία και σεξουαλική διαφορετικότητα » και ξεκίνησα αμέσως πενταετή εκπαίδευση στην Ελληνική Εταιρία Αναλυτικής Ομαδικής και Οικογενειακής Ψυχοθεραπείας, όπου πια είμαι τακτικό μέλος.

Το 2011 ξεκίνησα να παρακολουθώ  εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Ινστιτούτο Ψυχοδράματος Αθηνών για 4 χρόνια.Έχω παρακολουθήσει και ολοκληρώσει εκπαιδευτικά σεμινάρια στην Ελληνική Ψυχοσωματική Εταιρία και συνεχίζω να καταπιάνομαι με εκπαιδεύσεις και εποπτικές συνεδρίες.Τα τελευταία 10 χρόνια έχω υπάρξει επιστημονικός συνεργάτης στο Αιγινήτειο νοσοκομείο ως ομαδική αναλύτρια στο Τμήμα Διαταραχής Προσωπικότητας.

Το 2008 ξεκίνησα να εργάζομαι ιδιωτικά στο γραφείο μου με οικογένειες, ζευγάρια, ομάδες και ατομικά (ενήλικες, εφήβους και παιδιά,).Το 2018 ονειρεύτηκα να δημιουργήσω έναν χώρο θεραπείας και τέχνης, όπου θα συνεχίσω να δουλεύω ατομικά και ομαδικά μέσω της αναλυτικής ψυχοθεραπείας αλλά θα πραγματοποιούνται παράλληλα, ομάδες ζωγραφικής και Πύλου κυρίως (σε συνεργασία με καλλιτέχνες), ομάδες δημιουργικής γραφής, ομάδες συμβουλευτικής γονέων και δραστηριότητες για όλη την οικογένεια.

Το όνειρό μου ξεκινά να ζωντανεύει σε μια δύσκολη περίοδο, της πανδημίας, μιας και «αναγκάστηκα» να αλλάξω χώρο λόγο τετραγωνικών (έπρεπε να μεταφερθώ, μετά τα 13 χρόνια, σε μεγαλύτερο χώρο).Από το 2013 γράφω στο περιοδικό Τaλκ (περιοδικό για γονείς), αναπτύσσοντας κυρίως ψυχολογικά θέματα, και μιλώ για την ευεργετική ιδιότητα των βιβλίων μέσα από τη στήλη μου «Μια ψυχολόγος διαβάζει βιβλία ».

θα με βρείτε στο https: www.humansoulroots.com

ΣΟΥΖΑΝΑ ΤΖ. ΠΑΠΑΦΑΓΟΥ
ΚΛΙΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΠΑΡΜΑΣ
ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ
Επιστημονικός συνεργάτης στο τμήμα Διαταραχών προσωπικότητας Α’ ψυχιατρικής κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Πηγή: https://www.storytellinghumans.com -Σουζάνα Παπαφάγου.

 

 

Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά  την αγορά, να επισκέπτεται  οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.

 

 

Share With:
Rate This Article

jimbouzaras@gmail.com

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.