Φιλοσοφία της Μεταουμανιστικής Τέχνης.
Φιλοσοφία της Μεταουμανιστικής Τέχνης.
Στην τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα, η διάδραση τέχνης και κοινωνίας παραμένει όσο ποτέ ισχυρή. Η έλευση των νέων μέσων και οι κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα ορίζουν για την πολιτισμική θεωρία και την τέχνη τη μετάβαση από το Μοντερνισμό στο Μεταμοντερνισμό. Με τη σταδιακή κυριαρχία των ψηφιακών μέσων και τη γενίκευση της χρήσης του διαδικτύου, ο κύκλος του Μεταμοντερνισμού ολοκληρώνεται σχετικά σύντομα, στις αρχές του 21ου αιώνα. Το μετά, ορίζεται από Μεταουμανιστικές αντιλήψεις.
«Δεν μπορείς να βιώσεις ένα έργο τέχνης δύο φορές όπως δεν μπορείς να μπεις στο ίδιο ποτάμι δύο φορές». Με τη φράση αυτή, ο Sorgner μας εισάγει στη διατύπωση μιας νέας θεωρίας για την τέχνη, μέσω της Μεταουμανιστικής φιλοσοφίας, με εστίαση στις σύγχρονες μορφές οπτικοακουστικών τεχνών, όπως η βιοτέχνη, η επιτέλεση, η εγκατάσταση και όλες οι μορφές δημιουργίας με ψηφιακά μέσα.
Ο Sorgner, σε αυτό το ιδιαίτερα ξεχωριστό βιβλίο του, επιχειρεί μια αλλαγή παραδείγματος, την ανατροπή, την αποδοχή της έννοιας του διαρκούς γίγνεσθαι. Τα επιχειρήματά του είναι πολιτικά και ισχυρά από την άποψη ενός φιλοσοφικού διαλόγου που φέρνει ανοιχτά σε επαφή όλα τα Μεταουμανιστικά ρεύματα σκέψης και γνώσης (Κριτικός Μεταουμανισμός, Τρανσουμανισμός και Συμμεταουμανισμός), μέσα από μερικά από τα πιο σημαντικά έργα της σύγχρονης οπτικοακουστικής δημιουργίας με νέα μέσα και τους πιο επιφανείς καλλιτέχνες.
«Το βιβλίο Φιλοσοφία της Μεταουμανιστικής Τέχνης παρουσιάζει μια απολύτως νέα πρόταση, ως διάδοχη θεωρία και ως απάντηση στο μεταμοντερνισμό. Αν η Μετα -μοντέρνα Εποχή αφήνει ένα ηχηρό κενό με τη συνολική απουσία νοήματος στην καλλιτεχνική πράξη, η διάδοχη κατάσταση θα ανοίξει ένα Κουτί της Πανδώρας, κλειδαμπαρωμένο για χιλιετίες: Το Άμορφο και το Τερατώδες, επεμβάσεις στο DNA, η έννοια του υβριδικού σώματος, οι νέες αντιλήψεις για το Cyborg και, φυσικά, η όλο και πιο έντονη παρουσία της Τεχνητής Νοημοσύνης στο πεδίο των Τεχνών. Αποτελεί αυτό μια νέα κατάσταση που ανατρέπει -ή ακόμη και διαγράφει- όλα όσα θεωρούσαμε δεδομένα; Ή, η τέχνη αποκτά απλώς τα νέα της «εργαλεία»; Η Φιλοσοφία της Μεταουμανιστικής Τέχνης είναι το καλύτερο εγχειρίδιο ίσως για να καθοδηγήσει τον αναγνώστη στην καλλιτεχνική θέαση της μεταουμανιστικής εποχής…» — Θανάσης Μουτσόπουλος, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Η Άννα Μαρκοπούλου είναι διδάκτωρ Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου της Σορβόννης (Paris V René Descartes) και Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας). Δίδαξε Φιλοσοφία της Παιδείας και Παιδαγωγική Θεωρία στο Τμήμα Νηπιαγωγών του Ε.Κ.Π.Α. και στην Ανώτατη Παιδαγωγική Σχολή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) στην Αθήνα. Από το 2015 είναι τακτικό μέλος της Ελληνικής Φιλοσοφικής Εταιρείας (Ε.Φ.Ε.), ενώ από το 2021 είναι τακτικό μέλος της International Plato Society. Η έρευνά της επικεντρώνεται στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία με έμφαση στην πλατωνική και νεοπλατωνική φιλοσοφία καθώς και στη σχέση της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας με τον Μεταουμανισμό. Από το 2017 έως σήμερα έχει λάβει μέρος σε σειρά διεθνών συνεδρίων με γενικό τίτλο «Beyond Humanism Conferences» με θέματα σχετικά με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία και τον Μεταουμανισμό (για περισσότερες πληροφορίες: http://beyondhumanism.org).
Ιστοσελίδα: https://independent.academia.
Η Εύη Σαμπανίκου είναι Καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με αντικείμενο τον οπτικό πολιτισμό και την ιστορία της τέχνης. Είναι μέλος των ερευνητικών εργαστηρίων Πολιτισμικής Πληροφορικής (CiLab) και Διαχείρισης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (CHMLab) του Τμήματος και ακαδημαϊκή υπεύθυνη διεθνών και εθνικών ερευνητικών προγραμμάτων. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στις περιοχές της θεωρίας της τέχνης, της φωτογραφίας, της τέχνης με νέα μέσα, των κόμικς και σε ευρύτερα ζητήματα πολιτισμικής διαχείρισης. Συνδυάζοντας τα παραπάνω με τις προεκτάσεις της σύγχρονης φιλοσοφίας στην τέχνη, συμμετέχει ενεργά στις διεθνείς ερευνητικές δραστηριότητες για τον Μεταουμανισμό και είναι ιδρυτικό μέλος των διεθνών συνεδρίων Βeyond Humanism. Ανάμεσα στις πρόσφατες δημοσιεύσεις της συγκαταλέγονται τα βιβλία: Evi D. Sampanikou (ed) (2017). Audiovisual Posthumanism, Cam-bridge Scholars Press, και Evi D. Sampanikou Jan Stasienko (eds) (2021), Posthuman Studies Reader. Core Readings on Transhumanism, Posthumanism and Metahumanism. Schwabe Verlag.
Ιστοσελίδες: http://www.ct.aegean.gr/Home/
https://aegean.academia.edu/
https://www.researchgate.net/
Ο Stefan Lorenz Sorgner είναι Καθηγητής Φιλοσοφίας στο (Αμερικανικό) Πανεπιστήμιο John Cabot της Ρώμης, Διευθυντής και Συνιδρυτής του διεθνούς ερευνητικού δικτύου Beyond Humanism Network, Fellow στο Institute for Ethics and Emerging Technologies (IEET), Ερευνητής στο Ewha Institute for the Humanities του Ewha Womans University της Σεούλ, Ακαδημαϊκός Σύμβουλος του Humanity+ και Visiting Fellow στο Ethics Centre του Πανεπιστημίου Friedrich-Schiller στην Ιένα. Είναι επιμελητής περισσοτέρων από 10 συλλογών δοκιμίων και συγγραφέας των ακόλουθων μονογραφιών:
Metaphysics Without Truth (Marquette University Press 2007), Menschenwürde nach Nietzsche (WBG 2010), Transhumanismus (Herder 2016), Schöner neuer Mensch (Nicolai, 2018), Über-mensch (Schwabe 2019), On Transhumanism (Penn State University Press 2020), We Have Always Been Cyborgs (Bristol University Press 2022), Philosophy of Posthuman Art (Schwabe 2022), Transhumanismus (με τον Philip von Becker, Westendverlag, 2023), Homo ex Machina (μαζί με τον Bernd Kleine-Gunk, Goldmann 2023). Είναι, επιπλέον, ιδρυτής και υπεύθυνος έκδοσης του επιφανούς διεθνούς ακαδημαϊκού περιοδικού Journal of Posthuman Studies (Penn State University Press) που εκδίδεται από το 2017.
Ο Stefan Lorenz Sorgner προσκαλείται συχνά ως ομιλητής σε διεθνή ακαδημαϊκά – ερευνητικά και καλλιτεχνικά fora (World Humanities Forum, Global Solutions Taipei Workshop, Biennale Arte Venezia, TEDx, Colors of Ostrava) και έχει τακτική παρουσία σε μέσα μαζικής ενημέρωσης στο διεθνή χώρο (Die Zeit, Cicero, Der Standard, Die Presse am Sonntag, Philosophy Now, Il Sole 24 Ore, Forbes Italia).
Ιστοσελίδες: www.sorgner.de
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.