Διδάσκοντας την Κριτική Σκέψη στο Δημοτικό σχολείο.
«Διδάσκοντας την Κριτική Σκέψη στο Δημοτικό σχολείο»
Σχολιάζει ο Βασίλης Μπάτζιος.
Οι εκδόσεις ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ μας δίνουν ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο γραμμένο από έναν άνθρωπο της εκπαίδευσης, τον κύριο Γιάννη Μιχαηλίδη. Ο συγγραφέας απευθύνεται κυρίως σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας αλλά και άλλων βαθμίδων. Ο εκπαιδευτικός από προσωπική εμπειρία ως δάσκαλος, εξομολογείται πως η απουσία της κριτικής σκέψης ως διδακτέο αντικείμενο, στο σχολείο, παρόλο που υπάρχει στα αναλυτικά προγράμματα, τον ώθησε στην συγγραφή του βιβλίου.
Το βιβλίο ανήκει στα επεξηγηματικά πρακτικά βιβλία (Πράξη και Θεωρία) με έμφαση στην πρακτική της κριτικής σκέψης στην σχολική τάξη. Αναφέρετε συνολικά στους δόκιμους τρόπους διδασκαλίας της κριτικής σκέψης για το ελληνικό δημοτικό σχολείο. Τα κυριότερα μέρη του βιβλίου αφορούν το Πρακτικό (Δάσκαλος ,Τάξη) και ακολουθεί το Θεωρητικό μέρος (Ερευνητής, Προβληματισμοί) με ένα κεντρικό σχεδιάγραμμα του Μοντέλου της Κριτικής Σκέψης (ΜΚΣ) να σηματοδοτεί την όλη διαδικασία.
Το βιβλίο περιέχει ορισμούς σημαντικούς για την Κριτική Σκέψη, γίνεται απαρίθμηση των στάσεων και τρόπους ενίσχυσης της Κριτικής Διάθεσης και κατ’ επέκταση της Κριτικής Σκέψης και των Θεωριών του ΜΚΣ. Ο συγγραφέας μας δίνει πολλά παραδείγματα και εξηγεί πιθανές παρερμηνείες σε όλο το βιβλίο. Οι εξηγήσεις του σε κάποια σημεία, δίνονται κατ’ εξακολούθηση μέσα σε ένα σαφές μοντέλο ακολουθίας (στόχος, κριτήριο, δέσμευση, επίδειξη, καθοδηγούμενη εξάσκηση, σύνοψη και ανεξάρτητη εξάσκηση). Μάλιστα αφιερώνει και μια μικρή ενότητα-οδηγό, χρήσιμη στον κάθε εκπαιδευτικό που ξεκινά, στην επιλογή των πιο σημαντικών σε αυτό το εγχείρημα («Τι πρέπει να διδάξεις οπωσδήποτε»). Το δεύτερο μέρος προτείνει ένα θεωρητικό μοντέλο (μοντέλο κριτικής σκέψης) ως πρόταση στους θεωρητικούς του τομέα, χωρίς να παραλείπει να επισημάνει διαφορές που τους διακρίνουν και συνθέσεις που γίνονται.
Μετά από την ανάγνωση του βιβλίου, καταλήγεις πως ο συγγραφέας του, κατάφερε πολύ πετυχημένα να ορίσει και οριοθετήσει την κριτική σκέψη, με ορθό επιστημονικό τρόπο βασισμένη σε πλούσια βιβλιογραφία. Επίσης κατάφερε να γράψει έναν οδηγό από κανόνες για την διδασκαλία της κριτικής σκέψης σε παιδιά του Δημοτικού Σχολείου με αφορμή ένα βασικό ερώτημα «πως μπορώ να τους διδάξω να σκέφτονται». Το εγχείρημα του είναι σίγουρα τολμηρό και επίκαιρο. Μα λείπουν τέτοιες σοβαρές προσπάθειες, με μια αυθεντική φωνή. Είναι φανερό πως τα εμπόδια είναι πολλά, γι’ αυτό και γενικότερα η αλλαγή κουλτούρας και η ανάδειξη κάθε εσωτερικής δύναμης και κινήτρων πάντα θα υπάρχουν ως μια εργαλειοθήκη για την κάθε αλλαγή και λύση στον σύγχρονο κόσμο.
Το βιβλίο απευθύνεται πρωτίστως σε δασκάλους και θεωρητικούς του χώρου της κριτικής σκέψης, αλλά και σε εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας, καθώς και σε φοιτητές που ονειρεύονται να διδάξουν, αλλά και σε όποιον ενδιαφέρεται να μάθει τα τεκταινόμενα της εκπαίδευσης σε βάθος.
Ο Γιάννης Μιχαηλίδης είναι δάσκαλος στην Πάτρα και υπηρετεί στο 6ο Δημοτικό Σχολείο. Έχει τελειώσει το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών και το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου με τίτλο «Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Προβλήματα Προφορικού και Γραπτού λόγου». Εκτός από την ειδική αγωγή, ενδιαφέρεται για τη διδασκαλία μέσω των νέων τεχνολογιών και κυρίως για τη διδασκαλία της κριτικής σκέψης. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε πανελλήνια συνέδρια εκπαιδευτικού χαρακτήρα. Από το 2007 διατηρεί το ιστολόγιο «Το ημερολόγιο ενός δασκάλου» και από το 2010 το ιστολόγιο «Λογοτεχνικές Απόπειρες». Είναι παντρεμένος με τη Μαρία Κανελλοπούλου, δασκάλα, και έχει τρεις γιους.
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.