Ο Βασιλιάς της πλοκής.
Ο Βασιλιάς της πλοκής.
Γενικά.
Πολλές φορές οι περισσότεροι από μας υποθέτουν ότι για να ξεκινήσουν, πρέπει να έχουν καθορίσει σε γενικές γραμμές την πλοκή. Συχνά αυτό δεν χρειάζεται.
Ένας ήρωας από μόνος του μπορεί να μας πει μια ιστορία πολύ ενδιαφέρουσα και ο χαρακτήρας και τα πάθη του, να καθορίσουν από μόνα τους την πλοκή.
Άλλωστε, από τον εικοστό αιώνα και μετά έχει καταρριφθεί η θεωρία το ότι η πλοκή είναι το σημαντικότερο μέρος ενός κειμένου και έχει αποδειχθεί πως αυτό που μπορεί να κρατήσει καλύτερα ένα αναγνώστη στο βιβλιο, δεν είναι τόσο μια ενδιαφέρουσα ή και πρωτότυπη πλοκή ,όσο ένας σωστά δομημένος χαρακτήρας.
Και ποιος χαρακτήρας έχει ενδιαφέρον για τον αναγνώστη;
Εκείνος που δεν είναι τέλειος!
Ένας χαρακτήρας με ελαττώματα είναι εκείνος που θα προκαλέσει περισσότερο το ενδιαφέρον. Ένας χαρακτήρας ανθρώπινος σαν όλους εμάς!
Ένας χαρακτήρας με τον οποίο έχουμε κοινά σημεία, ένας χαρακτήρας με τον οποίο μπορούμε να ταυτιστούμε!
Τι τον κάνει όμως σημαντικό;Το σημαντικότερο προσόν, είναι η επιθυμία για να κάνει κάτι,να έχει ένα σκοπό. Αυτό μπορεί να είναι μια εξωτερική ανάγκη, να κατακτήσει μια γυναίκα, να πάρει των ονείρων του, ή να συμφιλιωθεί με το παρελθόν του.
Δημιουργούμε λοιπόν έναν ενδιαφέροντα ήρωα , ολοκληρωμένο και του δίνουμε μια ισχυρή επιθυμία, τότε, η ραχοκοκαλιά της ιστορίας μας είναι έτοιμη. Πολλές φορές στο διαφορετικό, στις ατέλειες, στις φαινομενικές αντιθέσεις με τον επιδιωκόμενο σκοπό, παραδείγματος χάρη στο έργο, η πεντάμορφη και το τέρας, βρίσκεται το ενδιαφέρον.
Όσο πιο δύσκολος γίνεται ο στόχος, τόσο πιο ενδιαφέρουσα είναι και η ιστορία. Έτσι, ενδιαφέρον παράδειγμα είναι του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας .Αν ο συγγραφέας επέλεγε να μας διηγηθεί μια απλή ιστορία για την αγάπη, προφανώς δεν θα είχε το ενδιαφέρον που είχε όταν αυτή η αγάπη πέρασε μέσα από σαράντα κύματα για να μπορέσει να νικήσει.
Σημαντικό προσόν ενός χαρακτήρα είναι να είναι κατανοητός, να μην εξαρτάται από την οπτική του συγγραφέα και να ζει δηλαδή τη δική του ζωή με βάση το χαρακτήρα του- αυτον που του δόθηκε απο τον-την συγγραφέα-, αλλά θα πρέπει πάντα, να δικαιολογούνται με κάποιο τρόπο οι πράξεις του.
Ένας λογοτεχνικός (ή μυθοπλαστικός) χαρακτήρας είναι, ένας άνθρωπος. Φανταστικός σίγουρα, αλλά άνθρωπος. Έτσι βασικό χαρακτηριστικό λοιπόν,θα πρέπει να είναι η αληθοφάνεια του.
Για να φτάσουμε, λοιπόν, στο σημείο να αναπτύξουμε αληθοφανείς και πειστικούς χαρακτήρες για την πλοκή μας, για την οποία νιώθουμε έτοιμοι να ξεδιπλώσουμε πάνω στο χαρτί, πρέπει πρώτα να αναλογιστούμε όλα εκείνα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν ένα ανθρώπινο ον.
Ποια είναι αυτά;
Η ζωντάνια .Η πειστικότητα. Η συνέπεια λόγων και έργων.
Αναρωτηθείτε λοιπόν.
-Έχω δώσει κάποιο χαρακτηριστικό στον ηρώα μου το οποίο βοηθά την εξέλιξη της πλοκής;
-Είναι ξεκάθαρο τι αναζητά;
-Τον περιγράψατε επαρκώς;
-Τι είδους χαρακτήρες απαιτεί ένα έργο;
Ξεκινώντας την πλοκή που έχουμε εμπνευστεί, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε ως συγγραφείς είναι να ξεκαθαρίσουμε στο μυαλό μας πόσα είναι τα άτομα που πρόκειται να πάρουν μέρος σε αυτήν και στη συνέχεια να προσπαθήσουμε να τα χωρίσουμε σε δύο μεγάλες ομάδες: σε βασικούς και δευτερεύοντες χαρακτήρες.
Εδώ θα πρέπει να προσέξουμε, διότι ο αριθμός των βασικών φυσικά και δεν είναι απεριόριστος.
Οι βασικοί θα είναι ένας – δύο, οι δευτεραγωνιστές περισσότεροι, όσον αφορά τους υπολοίπους μπορούμε να περάσουμε από τη σελίδα μας στρατούς ολοκλήρους δίχως να υπάρξει κάποιο θέμα.
Αυτό επιτυγχάνεται με το γεγονός πως για τους βασικούς, ο αναγνώστης θα πρέπει να γνωρίζει -αναλόγως με το λογοτεχνικό είδος- περισσότερα ,για τους δευτεραγωνιστές λιγότερα και για τους υπολοίπους σχεδόν τίποτα, ίσως κάποιο χαρακτηριστικό τους μόνο το οποίο προσδίδει κάτι στην πλοκή.
Άρα λοιπόν τι χρειάζεται εδώ; Ξεκάθαροι χαρακτήρες. Χαρακτήρες οι οποίοι δεν ομοιάζουν μεταξύ τους με κίνδυνο να προκληθεί σύγχυση στον αναγνώστη.
Διάκριση χαρακτήρων
Ως προς τη λειτουργία τους.
Πρωτεύοντες (κύριοι, βασικοί) Δευτερεύοντες (Διακοσμητικός, πληροφοριακός)Σφαιρικοί,επίπεδοι.
Βασικοί-πρωτεύοντες-πρωταγωνιστές-τρισδιάστατοι είναι οι χαρακτήρες εκείνοι που παίζουν σημαντικό ρόλο καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας μας.
Σε όλα τα μυθιστορήματα, ο κεντρικός χαρακτήρας (πρωταγωνιστής) θεωρείται βασικός και σφαιρικός. Κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο και μέσα από τις προκλήσεις της ζωής του, στην εκάστοτε πλοκή που έχουμε δημιουργήσει , διαμορφώνει την κρίση του βάσει των εμπειριών που συλλέγει.
Δίνουμε όσον το δυνατό περισσότερες πληροφορίες.
Πλήρες βιογραφικό.
Ακόμη, μπορούμε και θα πρέπει να δίνουμε πληροφορίες για τα συναισθήματα, ψυχολογία, κίνητρα και παρελθόν.
Ο πρωτεύων ή πρωταγωνιστής επανέρχεται πολλές φορές στη σκηνή.
Είναι «ανεξάρτητος» λειτουργεί δηλαδή όπως εμείς, έχει ελεύθερη βούληση παίρνει μόνος αποφάσεις ως «ζωντανό» ον.
Υπάρχει από μόνος του, έχει μια πλήρη ζωή, χώρο και υπόσταση, μπορεί δηλαδή εάν ήταν μόνος του στην πλοκή, να σταθεί. Έχει δηλαδή ο αναγνώστης όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται για αυτόν.
Προβαίνει σε πράξεις «δικές» του με βάση πάντα τον χαρακτήρα που έχουμε πλάσει.
Θα πρέπει να διατηρεί σχέσεις με όλους τους υπολοίπους χαρακτήρες και έχει μια σύνδεση μαζί τους.
Δεν τοποθετούμε χαρακτήρες μόνο και μόνο για να γεμίσουμε το σελίδες και οι οποίοι δε θα έχουν σχέση τόσο με την πλοκή όσο και με τον κύριο-βασικό μας χαρακτήρα.
Συνεχίζεται…
Άσκηση.
Δημιουργήστε το δικό σας βασικό χαρακτήρα με 200 λέξεις περίπου. Θα πρέπει να γνωρίζουμε όσο γίνεται περισσότερα, εργασία, ηλικία, παρουσιαστικό ,πεποιθήσεις κτλ.
Μην αναλώνεστε σε περιγραφές αντικειμένων, ρούχων, αλλά στο πρόσωπο, τον εσωτερικό του κόσμο και τη θέση του στον κόσμο.
Όσοι επιθυμείτε μπορείτε να στείλετε την άσκηση στην παρακάτω διεύθυνση με τα πλήρη στοιχεία σας.
politismikos.gr@gmail.com
Οι ασκήσεις θα μελετηθούν όλες και ο καθένας ξεχωριστά θα λάβει τυχόν οδηγίες και διορθώσεις.
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.