Από τον κανιβαλισμό στις απεργίες πείνας και τις περιβαλλοντικές καταστροφές
Από τον κανιβαλισμό στις απεργίες πείνας και τις περιβαλλοντικές καταστροφές
Βία & καταναλωτισμός
Η αφθονία και η κατανάλωση διαφόρων «αγαθών» ήρθε μετά τις απάνθρωπες καταστροφές του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, να θρέψει την ψευδο-επικούρεια αντίληψη πως ο καθένας μπορεί να έχει μια σχετικά εύκολη πρόσβαση στην ευμάρεια και να γίνει έτσι «ευτυχισμένος». Αυτή η εύκολη πρόσβαση στα «αγαθά ευημερίας και ευτυχίας» ανέτρεψε σταδιακά την έννοια της ανάγκης, έτσι όπως την είχε προβλέψει ο Μαρξ. Προοδευτικά, αναπτύχθηκε ένα ρεύμα καταναλωτισμού, με υπόγεια «συνέπεια» να επέλθουν σημαντικές αλλαγές στις ανθρώπινες σχέσεις που συγκροτούν το ανθρώπινο περιβάλλον. Έκαναν έτσι την εμφάνισή τους φαινόμενα που δεν υπήρχαν στις προηγούμενες κοινωνίες: οι απεργίες πείνας, οι παθολογίες διατροφής, όπως η βουλιμία και η ανορεξία, οι εξαρτήσεις από διάφορες ουσίες (ναρκωτικά, αλκοόλ κλπ.) καθώς και από τις οθόνες και τα κοινωνικά δίκτυα, οι τρομοκρατικές ομάδες ένοπλης πάλης, όπως οι Ερυθρές Ταξιαρχίες, η 17 Νοέμβρη σ’ εμάς και μια πληθώρα βίαιων κοινωνικών συμπεριφορών, ο χουλιγκανισμός κλπ. Η βία αυτή επεκτάθηκε «ανέμελα» στη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό του περιβάλλον, μολύνοντάς το ποικιλοτρόπως με τα υπεράριθμα και ρυπογόνα προϊόντα του καταναλωτισμού. Το περιβάλλον έγινε έτσι δύσκολα βιώσιμο σε ορισμένες περιοχές ή και καταστροφικό για τους ίδιους τους κατοίκους του, σαν να τους «εκδικούνταν» για το κακό που του έκαναν. Υπερβαίνοντας τις υπάρχουσες κοινωνιολογικές αναλύσεις για την ανάπτυξη μιας «ναρκισσιστικής κουλτούρας» και την «απομόνωση του Εγώ» μέσα στο «δεν μου λείπει τίποτα», το βιβλίο αυτό εξετάζει τα καινούργια αυτά φαινόμενα (απεργίες πείνας κλπ.) και εμβαθύνει τις υποχθόνιες αλλαγές που έφερε στις ανθρώπινες σχέσεις η γενικευμένη «εμπορικοποίηση». Η κατανόηση και η συνειδητοποίηση αυτών των μετασχηματισμών μπορεί να συμβάλει σε μια σχετική απελευθέρωση από τον καταναλωτισμό και τις συνέπειές του στις σχέσεις των ανθρώπων μεταξύ τους αλλά και με το περιβάλλον τους.
Βία & καταναλωτισμός
Περιεχόμενα
Πρόλογος του Δημήτρη Σουλιώτη Εισαγωγή Κεφάλαιο 1 – ΒΙΑ ΚΑΙ ΑΠΕΡΓΙEΣ ΠΕΙΝΑΣ
- Η ΑΠΕΡΓΙΑ
- ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΝΗΣΤΕΙΕΣ «ΠΕΙΘΑΡΧΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ»
- Ασκητές, Kανιβαλική νηστεία, Νηστεία-Θέαμα, πειραματική νηστεία
- Η «ΜΕΛΕΤΗ ΘΑΝΑΤΟΥ» ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ
- ΓΚΑΝΤΙ- Αχίμσα, χορτοφαγία, Μπραχματσάρια, Σατυαγκράχα, η Νηστεία ως όπλο
- ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ: Η ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΕΙΝΑΣ ΩΣ ΑΜΥΝΑ ΚΑΙ ΩΣ ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ
Οι Ιρλανδοί – Η υπόθεση του Larzac – Η υπόθεση Louis Lecoin – Ο φοιτητικός σύλλογος – Οι ιερόδουλες της Λυών – Η Α.Π. για την υποστήριξη προσωπικών αιτημάτων – Προσωπικές Α.Π. με αιτήματα γενικού ενδιαφέροντος – Βολιβία – Η R.A.F. και οι «μέχρις εσχάτων» Α.Π. – Ανδαλουσία – Λυών – Charles H., ετών 35 – Στις φυλακές – Στην Τουρκία – Οι Α.Π. και η πρώην ΕΣΣΔ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 – ΜΟΡΦΕΣ ΒΙΑΣ
- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΒΙΑ
- ΒΙΑ ΚΑΙ ΘΕΣΜΟΙ
- ΚΟΙΝΕΣ ΡΙΖΕΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΒΙΑΣ
- ΒΙΑ, ΕΞΟΡΚΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΜΑΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
- ΒΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΧΩΡΙΣ ΚΡΑΤΟΣ
- ΕΝΔΟΨΥΧΙΚΗ ΒΙΑ
- ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ
- Η ΘΕΜΕΛΙΩΔΗΣ ΒΙΑ
- ΒΙΑ ΚΑΙ ΝΑΡΚΙΣΣΙΣΜΟΣ
- ΤΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΟ ΥΠΟΣΤΡΩΜΑ ΤΩΝ ΒΙΑΙΩΝ ΤΡΟΦΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 – ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΩΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΚΗ ΣΚΗΝΗ ΥΠΑΡΞΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΩΝ
- Η ΑΝΘΡΩΠΟΦΑΓΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΘΕΣΜΟΣ: ΕΝΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
- ΑΝΘΡΩΠΟΘΥΣΙΕΣ
- ΤΑ ΓΕΥΜΑΤΑ ΣΤΙΣ ΝΕΚΡΙΚΕΣ ΤΕΛΕΤΕΣ
- Η ΩΜΟΦΑΓΙΑ ΚΑΙ Ο ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟΣ ΣΠΑΡΑΓΜΟΣ
- Η ΧΟΡΤΟΦΑΓΙΑ
- Η ΝΕΥΡΙΚΗ ΑΝΟΡΕΞΙΑ ΚΑΙ Η ΒΟΥΛΙΜΙΑ
- ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΚΑΝΙΒΑΛΟΙ
- ΤΡΟΦΟΦΑΝΤΑΣΙA
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 – ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ
- H ΘΑΝΑΤΟ-ΦΑΓΙΑ ΚΑΙ Η ΘΑΝΑΤΕΞΕΜΕΣΗ
- Η ΕΝΟΡΜΗΣΗ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 – ΙΔΕΩΔΟΦΑΓΙΕΣ
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ – ΕΝΔΟΒΟΛΗ – ΤΑΥΤΙΣΗ
- ΤΟ ΙΔΕΩΔΕΣ ΤΟΥ ΕΓΩ
- ΕΞΙΔΑΝΙΚΕΥΣΗ, ΜΕΤΟΥΣΙΩΣΗ ΚΑΙ ΙΔΕΑΛΙΣΜΟΣ
- ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ
- Επίλογος του Δημοσθένη Αγραφιώτη
- ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Βία & καταναλωτισμός. Από τον Κώστα Νασίκα
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.