HomeΑρθρογραφίαΥγείαΨυχολογία-ΨυχανάλυσηΟ φόβος φυλάει τα έρμα, οχι τα παιδιά -Γράφει η ψυχολόγος -ψυχοθεραπεύτρια Σουζάνα Παπαφάγου.

Ο φόβος φυλάει τα έρμα, οχι τα παιδιά -Γράφει η ψυχολόγος -ψυχοθεραπεύτρια Σουζάνα Παπαφάγου.

Ο φόβος φυλάει τα έρμα, οχι τα παιδιά -Γράφει η ψυχολόγος -ψυχοθεραπεύτρια Σουζάνα Παπαφάγου.

Ο ΦΟΒΟΣ ΦΥΛΑΕΙ ΤΑ ΕΡΜΑ, ΟΧΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ (αποφεύγοντας τις προειδοποιήσεις που βασίζονται στον φόβο)

 

Η Μ φώναζε κάθε τρεις και λίγο, «θα πνίξεις τον αδελφό σου! μην τον πετάς στη θάλασσα» «πρόσεχε! θα πέσεις», «θα σε δαγκώσει το σκυλάκι, μην το πειράζεις», «Φύγετε από εκεί θα σας πέσει στο κεφάλι», «Φύγε σου λέω! δεν ακούς; τώρα θα δεις, θα έρθει ο κύριος και θα σε μαλώσει! θα μας μαλώσει όλους».

Μα όσο και αν οι φωνές της δυνάμωσαν τα παιδιά της δεν φαινόταν να κατανοούν… Καλά, για τον φόβο ούτε λόγος… ίσως λίγο στην αρχή να τα σταματούσε αλλά μετά … το κάθε ένα «προς την δόξα ξανά ορμούσε».

Ως γονείς, είναι φυσικό να θέλουμε να προστατεύσουμε τα παιδιά μας από το κακό. Συχνά μπαίνουμε στον πειρασμό να εκφέρουμε, πως να το πω, «ιδιαίτερες» προειδοποιήσεις, μερικές φορές ακόμη και αυτές που βασίζονται στον φόβο, για να τα κρατήσουμε ασφαλή. Ωστόσο, η επίτευξη ισορροπίας μεταξύ της διαφύλαξης και της προώθησης της ανάπτυξής τους μπορεί να αποτελεί πρόκληση για εμάς.

Πως όμως κρατούμε ισορροπίες; Πως θα μπορούσαμε να διασφαλίσουμε την διαφύλαξη και την προώθηση της υγειούς ψυχικής και σωματικής ανάπτυξης των παιδιών μας δίχως να επικαλούμαστε τον φόβο και τον τρόμο;

1. Δώστε έμφαση στην επικοινωνία:

 

Η ανοιχτή και ειλικρινής επικοινωνία είναι απαραίτητη για την καλλιέργεια μιας υγιούς σχέσης γονέα-παιδιού. Αντί να δίνετε γενικές προειδοποιήσεις, μιλήστε στα παιδιά σας για τους πιθανούς κινδύνους. Συνομιλώντας μαζί τους, επιτρέπει στα παιδιά να κάνουν ερωτήσεις, να εκφράσουν τις ανησυχίες τους και να αναπτύξουν μια καλύτερη κατανόηση του κόσμου γύρω τους.

Παράδειγμα: «Ας μιλήσουμε για το τι μπορεί να συμβεί σε αυτήν την κατάσταση», αντί να δηλώνετε απλώς, «Να ξέρεις τι είναι αυτό, θα σου πώ εγώ, είναι επικίνδυνο».

 

2. Προωθήστε την κριτική σκέψη:

 

Καλλιεργήσετε τις δεξιότητες κριτικής σκέψης στα παιδιά σας.

Στρέψτε τα στην αξιολόγηση των καταστάσεων και στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων. Διδάσκοντάς τους να σκέφτονται κριτικά, τα παιδιά μπορούν να μάθουν πώς να περιηγούνται μόνα τους στους κινδύνους.

Παράδειγμα:”Τι πιστεύεις ότι θα μπορούσε να συμβεί αν το κάνεις αυτό;” Αυτό ενθαρρύνει τα παιδιά να σκεφτούν τις πιθανές συνέπειες.

 

3. Παρέχετε πληροφορίες κατάλληλες για την ηλικία:

 

Είναι σημαντική η προσαρμογή των πληροφοριών στην ηλικία και το επίπεδο ωριμότητας ενός παιδιού. Αυτό που είναι κατάλληλο για έναν έφηβο μπορεί να μην είναι κατάλληλο για ένα μικρότερο παιδί. Είναι ζωτικής σημασίας να λαμβάνουμε υπόψην το αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού μας όταν συζητούμε μαζί τουπέ σχέση με τους πιθανούς κινδύνους.

Παράδειγμα: να προσαρμόζουμε τις συνομιλίες μας ώστε να ταιριάζουν με την ηλικία του παιδιού μας, χρησιμοποιώντας απλούστερη γλώσσα και έννοιες για τα μικρότερα παιδιά.

 

4. Ενθαρρύνετε τις θετικές εμπειρίες:

 

Ενώ είναι σημαντικό να διδάσκουμε στα παιδιά τους πιθανούς κινδύνους, είναι εξίσου σημαντικό να τα εκθέτουμε σε θετικές εμπειρίες. Εξισορροπείστε τις συζητήσεις που αφορούν τους κινδύνους με τις ιστορίες ανθεκτικότητας, επιτευγμάτων και υπέρβασης εμποδίων.

Παράδειγμα: μοιραστείτε ιστορίες ανθρώπων που αντιμετώπισαν προκλήσεις και βρήκαν δημιουργικές λύσεις, προκειμένου να εμπνεύσετε τα παιδιά σας.

 

5. Προωθήστε την αυτοπεποίθηση:

 

Ζωτικής σημασίας είναι η ενστάλαξη εμπιστοσύνης στα παιδιά. Η υπερβολικά προσεκτική ανατροφή των παιδιών μπορεί να οδηγήσει σε άγχος και έλλειψη αυτοπεποίθησης. Υποστηρίξτε την ικανότητα των παιδιών σας να λαμβάνουν αποφάσεις και να εμπιστεύονται την κρίση τους.

Παράδειγμα: πείτε, «Σε εμπιστεύομαι, μπορείς να κάνεις τις σωστές επιλογές, και αν συμβεί κάτι που θα σε δυσκολέψει εγώ θα είμαι δίπλα σου», αντί να προειδοποιείτε συνεχώς για πιθανούς κινδύνους.

Μια λαϊκή παροιμία λέει πως «ο φόβος φυλάει τα έρμα»…Ποια είναι όμως τα έρμα, τα έρημα; Τα έρμα, τα έρημα είναι τα ζώα που εκτρέφουμε (τα έρημα ζώα ). Τα έρμα τα ζώα είναι τα ζώα τα κακόμοιρα, τα αδύναμα, τα ανίσχυρα, αυτά που πρόκειται να σφαγιαστούν αφού πρώτα επί χρόνια πολλά θα μας δίνουν το γάλα τους και το μαλλί τους. Εμείς όμως μεγαλώνουμε τους μελλοντικούς πολίτες, μεγαλώνουμε τους ανθρώπους του αύριο. Μόνο εμείς οι γονείς, ως φροντιστές και ώς προπονητές, μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν τις δεξιότητες που χρειάζονται για να περιηγηθούν στον κόσμο με μια υγιή αίσθηση συνειδητοποίησης της πραγματικότητας, των ικανοτήτων τους και αναπτύσσοντας τους ψυχικούς μύες που οδηγούν στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης.

Ενισχύοντας με δόσεις λογικής και δίνοντας τους χώρο σκέψης, μόνο έτσι θα προωθήσουμε την ανάπτυξή τους και θα τα βοηθήσουμε να εξελιχτούν σε υπεύθυνα και ικανά άτομα.

 

Πηγή: https://www.storytellinghumans.com -Σουζάνα Παπαφάγου.

Σπούδασα στην Ιταλία στο Κρατικό Πανεπιστήμιο Ψυχολογίας της Πάρμα, στο πενταετές πρόγραμμα ‘Αναπτυξιακή Κλινική Ερευνητική Ψυχολογία’.Επέστρεψα στην Ελλάδα αφού ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα με τίτλο  «οικογενειακή θεραπεία και σεξουαλική διαφορετικότητα » και ξεκίνησα αμέσως πενταετή εκπαίδευση στην Ελληνική Εταιρία Αναλυτικής Ομαδικής και Οικογενειακής Ψυχοθεραπείας, όπου πια είμαι τακτικό μέλος.

Το 2011 ξεκίνησα να παρακολουθώ  εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Ινστιτούτο Ψυχοδράματος Αθηνών για 4 χρόνια.Έχω παρακολουθήσει και ολοκληρώσει εκπαιδευτικά σεμινάρια στην Ελληνική Ψυχοσωματική Εταιρία και συνεχίζω να καταπιάνομαι με εκπαιδεύσεις και εποπτικές συνεδρίες.Τα τελευταία 10 χρόνια έχω υπάρξει επιστημονικός συνεργάτης στο Αιγινήτειο νοσοκομείο ως ομαδική αναλύτρια στο Τμήμα Διαταραχής Προσωπικότητας.

Το 2008 ξεκίνησα να εργάζομαι ιδιωτικά στο γραφείο μου με οικογένειες, ζευγάρια, ομάδες και ατομικά (ενήλικες, εφήβους και παιδιά,).Το 2018 ονειρεύτηκα να δημιουργήσω έναν χώρο θεραπείας και τέχνης, όπου θα συνεχίσω να δουλεύω ατομικά και ομαδικά μέσω της αναλυτικής ψυχοθεραπείας αλλά θα πραγματοποιούνται παράλληλα, ομάδες ζωγραφικής και Πύλου κυρίως (σε συνεργασία με καλλιτέχνες), ομάδες δημιουργικής γραφής, ομάδες συμβουλευτικής γονέων και δραστηριότητες για όλη την οικογένεια.

Το όνειρό μου ξεκινά να ζωντανεύει σε μια δύσκολη περίοδο, της πανδημίας, μιας και «αναγκάστηκα» να αλλάξω χώρο λόγο τετραγωνικών (έπρεπε να μεταφερθώ, μετά τα 13 χρόνια, σε μεγαλύτερο χώρο).Από το 2013 γράφω στο περιοδικό Τaλκ (περιοδικό για γονείς), αναπτύσσοντας κυρίως ψυχολογικά θέματα, και μιλώ για την ευεργετική ιδιότητα των βιβλίων μέσα από τη στήλη μου «Μια ψυχολόγος διαβάζει βιβλία ».

θα με βρείτε στο https: www.humansoulroots.com

 

 

ΣΟΥΖΑΝΑ ΤΖ. ΠΑΠΑΦΑΓΟΥ
ΚΛΙΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΠΑΡΜΑΣ
ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ
Επιστημονικός συνεργάτης στο τμήμα Διαταραχών προσωπικότητας Α’ ψυχιατρικής κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

storytellinghumans.com

 

 

 

Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά  την αγορά, να επισκέπτεται  οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.

 

Share With:
Rate This Article

jimbouzaras@gmail.com

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.