Thomas Hardy – Ιστορίες από το Ουέσσεξ – Σχολιάζει η Λεύκη Σαραντινού.
Thomas Hardy – Ιστορίες από το Ουέσσεξ
Ο Τόμας Χάρντυ θεωρείται πλέον κλασικός συγγραφέας. Γεννήθηκε στη Βρετανία το 1840 και πέθανε το 1928. Ποιητής, διηγηματογράφος και μυθιστοριογράφος, ο Χάρντυ συγκαταλέγεται στους εκπροσώπους του νατουραλισμού, γνωστός χάρη στις ποιητικές και βουκολικές περιγραφές του για τη φύση του Ουέσσεξ της Βρετανίας, εκεί όπου διαδραματίζεται, δηλαδή, το μεγαλύτερο μέρος του έργου του.
Η ανθολογία των διηγημάτων του «Ιστορίες από το Ουέσσεξ», ένα από τα πιο αξιόλογα έργα του, δεν διαφέρει από τα υπόλοιπα πονήματά του ως προς τη θεματική και τον τόπο όπου διαδραματίζεται η αφήγηση. Παρ’ όλο που πρόκειται για διηγήματα, φαίνεται και εδώ ξεκάθαρα ότι υπερτερεί, πολλές φορές, η ιδιότητα του Χάρντυ ως ποιητή. Και η αλήθεια είναι ότι δύσκολα θα συναντήσουμε τέτοιες ποιητικές και γλαφυρές περιγραφές φυσικού τοπίου σε έργα άλλων λογοτεχνών, ιδίως πεζογράφων. Αυτό ακριβώς είναι και το δυνατό σημείο των διηγημάτων του Χάρντυ, μαζί με το γεγονός ότι τα διηγήματα αυτά προσφέρουν στον αναγνώστη μία πολύ καλή ματιά στη ζωή της υπαίθρου στη Μεγάλη Βρετανία στα τέλη του 19ου αιώνα.
Στη συγκεκριμένη ανθολογία περιλαμβάνεται ένας πρόλογος γραμμένος από τη μεγάλη συγγραφέα Βιρτζίνια Γουλφ, η οποία θεωρεί τον Χάρντυ ως τον σημαντικότερο Άγγλο τραγικό συγγραφέα της εποχής του. Η ματιά της Γουλφ στο έργο του συναδέλφου της είναι, όμως, καθ’ όλα αντικειμενική, όπως φαίνεται από το παρακάτω απόσπασμα:
«Οι Ιστορίες του Ουέσσεξ δεν είναι ένα βιβλίο – είναι πολλά. Καλύπτουν θέματα αμέτρητα. Αναπόφευκτα είναι γεμάτα ατέλειες – κάποια από τα διηγήματα αποτυχημένα και άλλα επιδεικνύουν μόνο την εσφαλμένη πλευρά της ιδιοφυΐας του δημιουργού τους. Αναμφίβολα όμως, όταν τους παραδοθούμε, όταν καταλήξουμε να αξιολογήσουμε την εντύπωση του όλου, η επίδραση είναι επιβλητική, ικανοποιητική. Έχουμε απελευθερωθεί από το άκαμπτο και το ασήμαντο που η ζωή μάς επιβάλλει. Η φαντασία μας έχει οξυνθεί, έχει ενισχυθεί. Το χιούμορ μας εκφράζεται με γέλιο εκρηκτικό. Πίνουμε από τα βάθη της γήινης ομορφιάς».
Πράγματι, τα περισσότερα από τα διηγήματα του Χάρντυ διαθέτουν, εκτός από μαγευτικές φυσικές περιγραφές, και κάποια δόση χιούμορ. Οι διάλογοι των χαρακτήρων είναι γλαφυροί και καθ’ όλα αληθοφανείς και η υπόθεση των διηγημάτων ευφάνταστη και, πολλές φορές, πρωτότυπη.
Στο τέλος του βιβλίου, το επίμετρο σχολιασμού των διηγημάτων υπογράφει ο Desmond Hawkins, συγγραφέας, εκδότης και ραδιοφωνικός παραγωγός. Ο Χάρντυ, όπως μας λέει λοιπόν και ο Hawkins, μιλάει για ανθρώπους και μέρη εξαιρετικά οικεία στον ίδιο. Θεματικά, τα διηγήματά του μιλούν για μουσικούς και βοσκούς, για γυναίκες της υπαίθρου, για τον έρωτα, τον χορό, τη φιλία, το τραγούδι, τον γάμο και τον θάνατο. Και για άλλα πολλά. Ο ίδιος ο Χάρντυ καταθέτει σε μια επιστολή του ότι όλες οι ιστορίες που αφηγείται πρέπει να διαθέτουν κάτι το εξαιρετικό προκειμένου να της αφηγηθεί. Πράγματι, οι ιστορίες του έχουν όλες κάτι το ασυνήθιστο. Και για αυτόν ακριβώς τον λόγο, αλλά και για την εξαίσια πένα του συγγραφέα, αξίζει να τις διαβάσουμε.
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.
Η Ελευθερία (Λεύκη) Σαραντινού γεννήθηκε στο Ρέθυμνο το 1984. Αποφοίτησε από το τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης το 2005 με βαθμό άριστα και υποτροφία. Είναι κάτοχος διπλώματος κλαρινέτου και πτυχίων στην Αρμονία, την Αντίστιξη και το κλασικό τραγούδι.
Δούλεψε στο Μουσικό Σχολείο, σε διάφορα ωδεία και φροντιστήρια της Κομοτηνής και σήμερα διδάσκει κλαρινέτο, χορωδία, θεωρία, μονωδία, φλογέρα, αρμονία και μουσικοκινητική στο Ωδείο Κόψα της ίδιας πόλης, όπου διαμένει με τον σύζυγο και τον γιο της.
Παράλληλα ασχολείται με τη διδασκαλία Δημιουργικής Γραφής και Ιστορίας, καθώς και με τη μελέτη της Ιστορίας και τη συγγραφή. Έχει γράψει τέσσερα ιστορικά μυθιστορήματα {Χαμσίν, ο άνεμος της ανατολής, 2014 (αγγλική μετάφραση Hamsin wind of the east, 2018, Quest publications), Λέων και Ημισέληνος, 2015, Οι σταυροί της Ρόδου, 2018, όλα από το Historical Quest και Μανιέρα Βενετσάνα, (εκδ. Ενάλιος 2023)} παραμύθια για παιδιά (Φρουτοφίλοι, 2018, εκδόσεις Historical Quest, Μία εικόνα μια ιστορία, εκδ. Παρατηρητής 2021), ελληνική μυθολογία για παιδιά (Οι θεοί του Ολύμπου και η γέννησή τους, 2018, Οι άθλοι του Ηρακλή, 2020, εκδ. Γράφημα, ένα βοήθημα για την ιστορία θεωρητικής κατεύθυνσης της γ΄ λυκείου (Θέματα νεοελληνικής ιστορίας, 2020, εκδ. Historical Quest), τρία βοηθήματα Δημιουργικής Γραφής για παιδιά, εφήβους- ενήλικες και εκπαιδευτικούς αντίστοιχα (Γραφοπαιχνιδίσματα, Γραφοσκιάσεις, Γραφοϊριδισμοί 2022, εκδ. 24 Γράμματα) και ένα βιβλίο Ιστορίας (Μύθοι που έγιναν ιστορία, 2020, εκδ. Ενάλιος). Ακόμη έχει συμμετάσχει σε πολλές ανθολογίες διηγημάτων με τα έργα της, ενώ ένα διήγημά της βραβεύτηκε σε διαγωνισμό του Ιανού το 2021. Από το 2022 είναι μέλος του Φιλολογικού Ομίλου Θεσσαλονίκης.
Συγχρόνως ασχολείται με τη συγγραφή βιβλιοκριτικών και ιστορικών άρθρων σε διάφορα ιστολόγια στο διαδίκτυο και διεξάγει ιστορικά σεμινάρια ασύγχρονης εκπαίδευσης στον διαδικτυακό ιστότοπο sparmatseto.gr.
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.