HomeΚέντρο ΔημιουργίαςΔημιουργική ΓραφήΈμπνευση-ιδέες-λέξεις – Γράφει ο Μπουζάρας Δημήτρης.

Έμπνευση-ιδέες-λέξεις – Γράφει ο Μπουζάρας Δημήτρης.

Έμπνευση-ιδέες-λέξεις – Γράφει ο Μπουζάρας Δημήτρης.

 

 

 

Έμπνευση-ιδέες-λέξεις.

 

Ο επίδοξος συγγραφέας, θα πρέπει να πάρει αυτό που λέμε “βάπτισμα του πυρός”.

Να ακούσει την κριτική, να τη δεχτεί αλλά και να την εφαρμόσει.

Αν θέλουμε να πάμε παρακάτω, αποδοχή!

Αυτό είναι ένα από τα θετικά των εργαστήριων δημιουργικής γραφής. Κατ’ αρχάς, το κείμενο μας θα ακουστεί και μάλιστα με προσοχή. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τα εργαστήρια που λειτουργούν διαδικτυακά, τα οποία δεν υστερούν σε τίποτα, ενδεχομένως, τα θετικά τους να είναι περισσότερα μιας και προσαρμόζονται στις ανάγκες και ωράρια μας!

Υπάρχει λοιπόν κάποιος, που  θα ακούσει  με προσοχή το κείμενο μας και θα πει  τη γνώμη του γι αυτό.

Ένα ακόμη  θετικό των παραπάνω, είναι πως οι ομάδες, έρχονται πιο “κοντά” ακόμη και από τα θεατρικά εργαστήρια. Αυτό,  επιτυγχάνεται  διότι στα εργαστήρια δημιουργικής γραφής, ανοίγει ο καθένας την ψυχή του, σε κοινή θέα!

Το παραπάνω, είναι ένα στοιχείο που δένει τους συμμετέχοντες και το κοινό που δημιουργείται, είναι το πρώτο σας κοινό, εκείνο, που είναι ικανό να σας δώσει την πρώτη σημαντική ώθηση να συνεχίσετε.

Η συγγραφή τώρα, είναι μόνο έμπνευση; Προφανώς και όχι. Δεν είναι μόνο έμπνευση και δε πραγματώνεται μόνο από μερικούς εκλεκτούς και ιδιοφυείς. Ο καθένας μπορεί να γράψει, να γνωρίζει τρόπους και τεχνικές και φυσικά γράφω, σημαίνει διαβάζω, διαβάζω πολύ.

Είναι πρωτίστως δουλειά όπως και κάθε τι άλλο. Σε ένα μεγάλο της ποσοστό -η δημιουργική γραφή- είναι γράψιμο και σβήσιμο και σε ένα πολύ μικρό ποσοστό, έμπνευση.

Έτσι λοιπόν, η δημιουργική γραφή είναι 95% δουλειά και 5% έμπνευση.

Με τη δουλειά θα τα πούμε σε όλη τη διάρκεια της πορείας, με την έμπνευση όμως τι μπορεί να γίνει; Από που θα την  αντλήσουμε;

Από παντού, ο συγγραφέας, δε μιλά μόνο με τον εαυτό του,  μιλά με όλους και με όλα. Ακούει όλους και όλα, τους βλέπει όλους και παρατηρεί τα πάντα και φυσικά, έχει συνεχώς, τις κεραίες του ανοικτές και το μπλοκάκι του στην τσέπη.

Εδώ λοιπόν είναι ο  νέος  δικός μας τόπος, το μέρος που μπορούμε να είμαστε ο εαυτός μας και αυτό, είναι ένα από τα μυστικά.

Mη προσπαθήσετε να αντιγράψετε κάποιο άλλο, κάποιο αγαπημένο ίσως συγγραφέα, μείνετε κοντά στον εαυτό σας και στο δικό σας ύφος-το δικό σας ιδιαίτερο τρόπο γραφής. Σαφώς και μπορείτε να πάρετε ιδέες από παντού και είναι ένα ζητούμενο αυτό, μην αντιγράψετε όμως.

Και τι είναι αντιγραφή; Αντιγραφή είναι να πάρουμε αυτούσιο το κείμενο και να το παρουσιάσουμε σα δικό μας. Τούτο, δε θα μας προσφέρει απολύτως τίποτα. Το να πάρουμε όμως μια ιδέα, ίσως ένα μικρό μέρος, μια σειρά, να  την εξελίξουμε, να την εμπλουτίσουμε, να την αλλάξουμε και να την κατευθύνουμε κάπου αλλού, ώστε στο τέλος, να παρουσιάσουμε κάτι εντελώς καινούργιο, αυτό, δεν θεωρείται αντιγραφή.

Συνήθως, στην αρχή αντλούμε τα συστατικά του πρώτου μας πονήματος από το στενό μας κύκλο και κατόπιν, διευρύνουμε τους κύκλους, περνάμε από τον ένα στον άλλο κάθε φορά με μεγαλύτερη ευκολία. Μια από τις δυσκολίες όλων όσοι εμπλέκονται με τη συγγραφή, είναι η αποφυγή των βιωματικών στοιχείων από τα πρώτα τους γραπτά, οπότε, έχουμε την άδεια! Προς το παρόν.

 

Ένας διάλογος που ακούσαμε σε μια παρέα, ένας άνθρωπος που μας προσπέρασε και είδαμε σε αυτόν ένα χαρακτηριστικό, ή φανταστήκαμε πως διαβάσαμε μια σκέψη του. Μια «κουτσομπόλα» της γειτονιάς, ένας φίλος, ένας συγγενής, μια ατάκα στην τηλεόραση, μια πρόταση που διαβάσαμε,  είναι ικανά,  να μας δώσουν την μικρή αρχική φλόγα που αναζητούμε, τα άλλα, είναι αποτέλεσμα του χρόνου  που θα δαπανήσουμε επάνω από το κείμενο μας.

 

Μείνε κανονικό άνθρωπος. Δες κόσμο, βγες έξω, πιες και αν σου έρθει. Και πάλι από την αρχή.

Χένρι Μίλερ

 

Τι μπορώ να κάνω όταν νιώθω τη σκέψη μου κενή; Όταν δεν έχω ιδέες; Όταν βλέπω το τίποτα, την άδεια λευκή σελίδα  να με κοιτάζει «χαμογελώντας ειρωνικά;»

Τότε απλά, γράφω για το τίποτα.

 

Εδώ είναι λοιπόν το μυστικό. Ο Αμος Οζ είχε πει πως η  λευκή σελίδα λειτουργεί ως αποτροπή ή ως δόλωμα. Στο χέρι μας είναι λοιπόν να της ορίσουμε εμείς υπόσταση.

Συνήθως, η πρώτη μας σελίδα, θέτει και τη θεμέλιο λίθο της πλοκής  μας, ωστόσο, λειτουργεί και ως λύδια λίθος, παρουσιάζει δηλαδή εάν το κείμενο μας θα εξελιχθεί σε χρυσάφι ή θα είναι απλώς κίτρινο.

 

Όταν δεν έχω τίποτα να γράψω, γράφω για το τίποτα.

 

Από που ξεκινώ; Είναι μια συνήθης ερώτηση. Από την αρχή, τη μέση, ή από το τέλος;

Ο κανόνας είναι από την αρχή, αλλά όπως όλοι οι κανόνες και αυτός μας αφήνει να τον παραβούμε. Έτσι, μπορούμε κάλλιστα να ξεκινήσουμε από όποιο σημείο θέλουμε και με οποίο τρόπο μας βολεύει, εμείς έχουμε την πένα.

Μπορούμε κάλλιστα να ξεκινήσουμε με ένα αφηγητή παντογνώστη ή όχι, με α΄, β΄, γ΄ πρόσωπο, με μια σκηνή, με μια περιγραφή, ή απλά με μια λέξη. Παρατηρήστε πως ο σκηνοθέτης τοποθετεί τους ηθοποιούς στο έργο του, τις ατάκες τους. Από ποια σκηνή της πλοκής ξεκινά το μυθιστόρημα που διαβάζετε; Τι είδους και πόσα σε αριθμό μηνύματα περνά ένα σήριαλ; Πότε και πως σταματούν τα επεισόδια; Πως συνεχίζουν; Συνεχίστε και γράψτε παρακάτω. Άλλωστε είμαστε ακόμη στην αρχή και στην αρχή όλα επιτρέπονται, όσο για αργότερα, θα τα πούμε.

Ξεκινήστε την παρατήρηση!

 

Δώστε σημασία στις λέξεις. Οι λέξεις έχουν δύναμη!

Πολλές φορές θεωρούμε πως μια λέξη είναι αδύναμη π.χ. πέτρα, ενώ μια άλλη είναι πιο δυνατή, π.χ. θάνατος, αίμα.

Παρόλα αυτά ίσως ή αδύναμη, έχει τη δύναμη να μας πάει πιο μακριά.

 

 

Ας δούμε ένα παράδειγμα.

Πέτρα.

Τι μπορεί να ξεκινήσει  κανείς από μια πέτρα; Τα πάντα.

-Κάποιος την έτριψε και έβγαλε σπίθες.

-Κάποιος τη χρησιμοποίησε ως εργαλείο. Κάποιος  τη λείανε και εφηύρε  τον τροχό.

-Μια πετρά, μπορεί να τη δω και να την προσπεράσω, έχω δει αμέτρητες στη ζωή μου.

-Η μπορεί να τη κλοτσήσω ακόμη  ως «μπάλα» στο διπλανό μου.

-Η να την πάρει ένα παιδί και να χτυπήσει κάποιο άλλο, ή να την πετάξει και να σπάσει ένα τζάμι.

-Η να την πάρει κάποιος και να τη βάλει πάνω σε μια άλλη και με αυτό τον τρόπο να χτίσει ένα -σχολείο, ένα ναό, ένα κάστρο.

-Να τη χρησιμοποιήσω ως όπλο, σε ένα πόλεμο στο μεσαίωνα.

-Να πάρω όλα τα χρώματα και να τη ζωγραφίσω.

-Να έχει το σχήμα της καρδιάς και δυο ερωτευμένοι να την κάνουν δική τους και να στηρίξουν τον έρωτα  τους εκεί.

Αν το σκεφτούμε, πάνω σε μια πέτρα στηρίχθηκε η εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού.

Μια λέξη λοιπόν, χίλιες ιστορίες, αρκεί, να αφήσουμε τη φαντασία ελεύθερη, άλλωστε και όλοι πριν από εμάς, το ίδιο έπραξαν. Ότι υπάρχει γύρω μας κάποιος το φαντάστηκε πρώτα.

Παρατηρήστε λοιπόν και ετοιμαστείτε για τις πρώτες σας ασκήσεις. Σύντομα!

Βρίσκεστε στο σωστό σημείο, εδώ είναι η δική μας παιδική χαρά! Ανοίξτε της πύλες της φαντασίας και της δημιουργικότητας!

                                                                                                                     

 

Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά  την αγορά, να επισκέπτεται  οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.

 

 

Share With:
Rate This Article

jimbouzaras@gmail.com

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.