Η Αλληγορία της Άνοιξης
“Η Αλληγορία της Άνοιξης”
Ο Σαντρο Μποττιτσέλλι ήταν ένας διακεκριμένος καλλιτέχνης της Ιταλικής Αναγέννησης. Ένας από τους πιο γνωστούς του πίνακες είναι η Άνοιξη, ή πιο σωστά “Η Αλληγορία της Άνοιξης”.
Ο πίνακας χρονολογείται περίπου το 1478 μ.Χ. και σήμερα εκτίθεται στην Πινακοθήκη Ουφίτσι, στη Φλωρεντία.
Ο Σαντρο Μποττιτσέλλι όπως και οι περισσότεροι αν όχι όλοι, ζωγράφοι της εποχής, ήταν προστατευόμενος κάποιας οικογενείας. Η οικογένεια λοιπόν αυτή, ήταν η οικογένεια των Μεδίκων,οι οποίοι, ξεκίνησαν ως μια ιατρική οικογένεια με μεγάλο πλούτο και δραστηριοποιήθηκαν στον τραπεζικό τομέα.
(Ο όρος Τραπεζίτης, παρεμπιπτόντως, προήλθε από τους πρώτους που είχαν ως επάγγελμα την ανταλλαγή του νομίσματος. Όσοι λοιπόν είχαν την οικονομική δυνατότητα,τοποθετούσαν ένα τραπέζι στα εκάστοτε λιμάνια και όταν έδεναν τα πλοία που “όργωναν” την υφήλιο,οι ναυτικοί αντήλλασαν τα νομίσματα που είχαν μαζί τους, με το νόμισμα του εκάστοτε κράτους στο οποίο εισέρχονταν).
Οι Μέδικοι ήταν οπαδοί του νεοπλατωνισμού. Ο Πλάτωνας, ήταν πολύ κοντά στον χριστιανισμό και ουσιαστικά ο νεοπλατωνισμός είναι μια σύζευξη της αρχαιότητας με τον χριστιανισμό. Αρα, θα έπρεπε μεν να αναβιωθεί η αρχαιότητα, πάντα όμως σε ένα πλαίσιο στο οποίο θα υπήρχαν χριστιανικά στοιχεία, έστω και αλληγορικά, ειδάλλως, θα μπορούσε να θεωρηθεί ο πινάκας παγανιστικός, με ότι αυτό συνεπάγετο για τον καλλιτέχνη την εποχή εκείνη.
Ο Σαντρο Μποττιτσέλλι,δημιούργησε μυθολογικές συνθέσεις, αλλά στην ουσία είναι αλληγορικές αναπαραστάσεις οι οποίες περιγράφουν μια φιλοσοφική ιδέα.
Ο πίνακας διαβάζεται κανονικά από αριστερά.
Εμείς θα τον δούμε αναλόγως με τη σπουδαιότητα των φιγούρων . Στο κέντρο είναι η Αφροδίτη,στα δεξιά ο ζέφυρος.Ο άνεμος, είναι με την γκρίζα μορφή, πιάνει στα χέρια του τη Χλωρίδα, με τη βία, η οποία προσπαθεί να ξεφύγει και να γλιτώσει από το βιασμό.Από το στόμα της βλέπουμε ότι βγαίνει μια γιρλάντα, γονιμοποιεί λοιπόν τη Χλωρίδα και βγαίνει η επόμενη εποχή της οποίας το κύριο χαρακτηριστικό είναι η ανθισμένη φύση και τα λουλούδια.
Η κεντρική μορφή, από μελέτες ταυτίζεται με την Αφροδίτη ή την Παναγία, εδώ τη βρίσκουμε απομονωμένη με ένα φωτοστέφανο γύρω της. Η Αφροδίτη συμβολίζει τον ανθρωπισμό, συμβολίζει το πνευματικό έργο .Το δεξί της χέρι είναι σηκωμένο συμβολίζοντας πως η ζωή συνεχίζεται.
Παραδίπλα βλέπουμε τις τρεις Χάριτες -οι Χάριτες ήταν οι θεές της γοητείας, της ομορφιάς, της φύσης, της ανθρώπινης δημιουργικότητας και της γονιμότητας. Ως Χάριτες αναφέρονται η Αγλαΐα η νεότερη, η Ευφροσύνη και η Θάλεια, αλλά ορισμένες φορές αναφέρονται και άλλες, όπως οι Αυξώ, η Χάρις, η Ηγεμόνη, η Φαένα και η Πασιθέα.
Συνήθως, αναφέρονται ως κόρες του Δία και της Ευρυνόμης, αν και κατ’ άλλους, ήταν κόρες του Διονύσου και της Αφροδίτης ή του Ήλιου και της Ναϊάδας Αίγλης.
Στα αριστερά βλέπουμε και τον Ερμή, ο οποίος, έχει σχηματοποιηθεί ώστε να κάνει μία κίνηση προς τον ουρανό σαν να θέλει να διαλύσει τα σύννεφα.
Πάνω από την Αφροδίτη είναι Ερωτιδέας, στοχεύει προς τις τρεις Χάριτες, οι οποίες, φαίνεται να έχουν τα δάχτυλα πλεγμένα, να κοιτιούνται, ενώ ουσιαστικά δεν το κάνουν.
Έχουν μια διάχυτη ψυχρότητα, τα πόδια τους είναι γυμνά και υποτίθεται ότι πατάνε πάνω σε έδαφος, παρόλα αυτά,ουσιαστικά, αιωρούνται. Η βάση είναι εκατοντάδες λουλούδια, κάποια από οποία υπήρχαν εκείνη την εποχή και κάποια συνεχίζουν να υπάρχουν και σήμερα.
Η Αναγέννηση είναι συνώνυμο της μετάβασης,της αλλαγής,της καινοτομίας,της υπέρβασης αλλά και της αναβίωσης.
Με βάση τον Ουμανισμό, εκδηλώθηκε σχεδόν σε κάθε μορφή τέχνης. Θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε σε επόμενα άρθρα εκτενέστερα.
Ένα “ζωντανό” αριστούργημα που μας κληροδότησε η εποχή εκείνη. Ένα αριστούργημα, που όπως και τα περισσότερα είχαν ένα σκοπό ύπαρξης και δημιουργίας για τον οποίο θα μιλήσουμε εκτενέστερα σε επόμενο άρθρο.
Ένα έργο, το οποίο μπορεί να μαγέψει και να ταξιδέψει τον θεατή, τόσο στην κλασική αρχαιότητα και τον ελληνορωμαϊκό κόσμο
, όσο και στην εποχή της δημιουργίας του,την Αναγέννηση.
Μείνετε συντονισμένοι!
Προτεινόμενα.
Η τέχνη του 19ου αιώνα
Μια κριτική ιστορία
Προϊόν συγγραφής από μια εξαιρετική ομάδα έγκριτων ιστορικών, η πέμπτη έκδοση του Η τέχνη του 19ου αιώνα: Μια κριτική ιστορία παρουσιάζει έγχρωμα έργα τέχνης σε όλες τις σελίδες του, νέες εισαγωγές σε κάθε κεφάλαιο, διερευνήσεις των αντιλήψεων-κλειδών και χρήσιμη εκπαιδευτική στήριξη.
Με έμφαση στη ζωντάνια της τέχνης του 19ου αιώνα, οι συγγραφείς αποδεικνύουν τον τρόπο με τον οποίο πίνακες, γλυπτά, χαρακτικά και σχέδια των Νταβίντ, Ζερικό,Τέρνερ, Χόμερ, Κάσατ, Ροντέν, βαν Γκογκ και πολλών άλλων παραμένουν ουσιώδη μέχρι σήμερα. Με όχημα το συναρπαστικό και σαφές κείμενο τους, οι συγγραφείς αποκαλύπτουν τους τρόπους με τους οποίους οι προβληματισμοί σχετικά με την τάξη και το φύλο, τη φυλή και την εθνικότητα, τη νεωτερικότητα και την παράδοση του λαϊκού και του υψηλού πολιτισμού –αντιλήψεις που απασχόλησαν όλη τη διάρκεια του δεκάτου ενάτου αιώνα– κινητοποίησαν τους καλλιτέχνες και προωθήθηκαν από τα υπό εξέταση κινήματα.
Η παρούσα πέμπτη έκδοση έχει αναθεωρηθεί προσφέροντας καλύτερη κατανόηση και προσβασιμότητα:
Οι εισαγωγές στο κάθε κεφάλαιο παρέχουν σύντομες προεπισκοπήσεις που βοηθούν τους αναγνώστες να προσανατολιστούν ως προς το περιεχόμενο.
Τα ένθετα/συμπληρωματικά κείμενα υπογραμμίζουν τις καταβολές και τη σημασία βασικών αντιλήψεων του δεκάτου ενάτου αιώνα, όπως της φυλής, της οικολογίας, της πρωτοπορίας και της εξέλιξης.
Οι ερωτήσεις προς περαιτέρω συζήτηση δίνουν έμφαση σε ιστορικές διαμάχες και θέματα για συζήτηση μέσα στην τάξη.
Το γλωσσάρι, η βιβλιογραφία και η γενική εισαγωγή έχουν αναθεωρηθεί για να προσφέρουν περισσότερη υποστήριξη και σαφέστερη διατύπωση.
Ο Στίβεν Φ. Άισενμαν είναι καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Northwestern. Είναι συγγραφέας των The Temptation of Saint Redon και Gauguin’s Skirt. Έχει επιμεληθεί πλήθος εκθέσεων, όπως Design in the Age of Darwin, The Ecology of Impressionism και William Blake in the Age of Aquarius. Ο Αισενμαν είναι συν-ιδρυτής και διευθυντής πολιτικής και επικοινωνίας στην περιβαλλοντική ΜΚΟ Anthropocene Alliance.
Ο Brian Lukacher διδάσκει στο Τμήμα Τέχνης τουVassar College από το 1986. Η διδασκαλία επικεντεώνεται στον κοινωνικό σχηματισμό της ευρωπαϊκής οπτικής κουλτούρας και τις φιλοσοφικές και λογοτεχνικές της σχέσεις από το Διαφωτισμό μέχρι το κατώφλι του μοντερνισμού.
Ο Thomas E. Crow είναι Αμερικανός ιστορικός τέχνης και κριτικός της τέχνης γνωστός για τις μελέτες του πάνω στον ρόλο της τέχνης στη σύγχρονη κοινωνία και τον πολιτισμό. Από το 2007, ο Crow υπηρετεί ως καθηγητής Σύγχρονης Τέχνης στο Ινστιτούτο Καλών Τεχνών της Νέας Υόρκης.
Η Linda Nochlin (1931–2017), που χαρακτηρίστηκε από τους The New York Times ως «εφευρέτης της ιστορίας της φεμινιστικής τέχνης», ήτα καθηγήτρια της σύγχρονης τέχνης στο Ινστιτούτο Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης. Έγραψε εκτενώς για θέματα φύλου στην ιστορία της τέχνης και για τον Ρεαλισμό του 19ου αιώνα.
Η Frances K. Pohl, είναι καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Pomona College στο Κλάρεμοντ της Καλιφόρνια. Έίναι Καναδή που ζει στις Ηνωμένες Πολιτείες. Έχει γράψει δύο βιβλία και πολλά δοκίμια για τον Αμερικανό καλλιτέχνη Ben Shahn. Ενδιαφέρεται επίσης για την τέχνη και την πολιτική, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες του 20ού αιώνα.
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.