Παλλάς και Κένταυρος
Το «Παλλάς και Κένταυρος» είναι πίνακας του ζωγράφου της Αναγέννησης Σάντρο Μποτιτσέλι. Φιλοξενείται στη γκαλερί Ουφίτσι της Φλωρεντίας την οποία θα πρέπει να έχετε ψηλά στη λίστα σας και να επισκεφτείτε οπωσδήποτε ,εφόσον βρεθείτε στην υπέροχη Φλωρεντία.
Εκτίθεται στην γκαλερί, από το 1922. Έχει διαστάσεις, 207 επί 148 εκατοστά.
Θεωρείται ότι ο πίνακας είναι παραγγελία του Λαυρέντιου του Μεγαλοπρεπή των Μεδίκων (κυβερνήτη της Φλωρεντίας).Ο Σάντρο Μποτιτσέλι ήταν προστατευόμενος των Μεδίκων και ο παραπάνω οίκος, λειτουργούσε ως «χορηγός» του καλλιτέχνη, με τις ανάλογες προσθήκες στους πίνακες -από την πλευρά του καλλιτέχνη- ως διαφήμιση του οίκου π.χ. οικόσημα που συναντάμε και στον συγκεκριμένο πίνακα στο ένδυμα της Αθηνάς..
Το θέμα του πίνακα είναι μυθολογικό, ή Παλλάδα ήταν η Θεά Αθηνά, η φωτισμένη εξαιτίας της σοφίας της.
Παλλάς σημαίνει φως ισχυρό. Κένταυρος μισός άνθρωπος και μισός άλογο. Οι Κένταυροι ,θεωρούνταν οι κακοί της υπόθεσης, ζούσαν σε δάση, εκτός της κοινωνίας δηλαδή, συγκεκριμένα στο Πήλιο κοντά στον Όλυμπο, μια άγρια και πολεμοχαρής φυλή.
Το αντίθετο από τη φυλή των Κεντάυρων, ήταν η Λάπιθες, πιο κοντά στον άνθρωπο, ζούσαν στη Θεσσαλία. Κάποια στιγμή, κατά τη μυθολογία, τους επιτέθηκαν οι Κένταυροι απάγοντας μια νύφη του βασιλιά τους και άλλες γυναίκες. Έχουμε δηλαδή μια σύνδεση ιστορικών γεγονότων με μύθους και οι μύθοι λειτουργούν ως αλληγορικές ιστορίες.
Οι Λάπιθες (Παρθενώνας Νότια μετόπη) θεωρούνται ως πολιτισμένοι και οι Κένταυροι ως πρωτόγονοι, οι οποίοι, έχουν το ένστικτο της αγριότητας, το δίκαιο της πυγμής, δηλαδή το δίκαιο του ισχυρότερου.
Στον Παρθενώνα, συμβολίζουν τους περσικούς πολέμους. Οι Λάπιθες συμβολίζουν τους Έλληνες και οι Πέρσες τους Κενταύρους.
Ο πίνακας έχει στοιχεία του νεοπλατωνισμού και είναι αλληγορικός. Από αριστερά αυτό που βλέπουμε σε γκρίζο χρώμα το οποίο μοιάζει με βράχος παρά με κτίριο, έχει σχιστολιθική μορφή και το έδαφος παρατηρούμε πως είναι, είναι σε διαφορετικά επίπεδα.
Ο Κένταυρος βρίσκεται σε αυλάκι, πιο ψηλά η Αθηνά, κάτω τους γρασίδι, πίσω τους φράχτης χωρίζει τη θάλασσα, μια παραλιακή περιοχή στο βάθος του τοπίου, χαμηλοί λόφοι και στο πάνω μισό ο πίνακας έχει τον ουρανό και όχι τυχαία, ένα πλοίο που συμβολίζει ισχυρό φλωρεντινό ναυτιλιακό στόλο του Δουκάτου.
Ο Κένταυρος κρατά τόξο και φαρέτρα, όπλο επιθετικό. Παρότι φαίνεται ότι μάχονται δεν χρησιμοποιούν τα όπλα, το τόξο επίσης, θεωρείται παλιό όπλο, σε σχέση με το τελευταίας τεχνολογίας της εποχής, όπλο της Αθηνάς.
Το χέρι του Κενταύρου βρίσκεται σε αμυντική κίνηση -ενώ κρατά επιθετικό όπλο- η δε Αθηνά από την άλλη μεριά, έχει μια επιθετική κίνηση με αμυντικό όπλο.
Ο Κένταυρος επίσης, δείχνει μια θλίψη. Η Αθήνα, συμβολίζει τον πολιτισμό, το πνεύμα και το Θεϊκό, ενώ Κένταυρος τα ανθρώπινα πάθη. Η Αθηνά επίσης, του κρατά τα μαλλιά με το χέρι της, είναι περίπου σε σχήμα γροθιάς, αλλά δεν του τα σφίγγει, δε του τα τραβά έντονα.
Ο Κένταυρος συμβολίζει ακόμη, τη διχασμένη φύση, τον άνθρωπο εκτός πολιτισμού, αλλά και το ζώο, με το ζωώδη ένστικτο. Είναι εδώ, το σύμβολο των ενστίκτων και για αυτό αναπαρίσταται μισός άλογο, α- λόγο, είναι αυτό που δεν κυριαρχείται από τη λογική, αλλά κυριαρχείται από το ένστικτο.
Επίσης, συμβολίζει τη κατάσταση που βρισκόταν ο άνθρωπος πριν μετάβαση και τον πολιτισμό, όταν βρισκόταν στην πορεία προς την εκλογίκευση .Έχει μια διχασμένη φύση, πολεμά μέσα του το ένστικτο της βίας και της αρπαγής, με την ανθρώπινη φύση με την πολιτισμική υπόσταση, την ηθική και τις αναστολές.
Από το κεφάλι του Κενταύρου , μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ίσως μας θυμίζει κάποιο σοφό, ο οποίος αποδέχεται χωρίς να πολεμά, σε μια συνειδητή υπόταξη.
Η Αθήνα έχει αναγεννησιακή κόμμωση, έχει κλαδί μυρτιάς στο κεφάλι σαν αναρριχητικό φυτό, το οποίο, δένεται γύρω της και διαγράφει τις λεπτομέρειες του σώματος της. Θυμίζει το πρόσωπό της -με το βλέμμα το οποίο έχει- μια έκφραση σα να έχει χαθεί στις σκέψεις, σαν το βλέμμα της να είναι απλανές και αυτό παραπέμπει στη φιλοσοφία και κατ’ επέκταση στη σοφία της Θεάς.
Τα διακοσμητικά του φορέματος και το δαχτυλίδι της, είναι τα σύμβολα των Μεδίκων -τα μικρά σχήματα δηλαδή που βρίσκονται πάνω στο φόρεμά της.
Κρατάει ένα τεράστιο πέλεκυ, ένα όπλο κατασκευής του δέκατου πέμπτου αιώνα, με ένα διαμάντι στο κέντρο, ένα αμυντικό όπλο της εποχής το οποίο ήταν πάρα πολύ ακριβό. Στην πλάτη της έχει μια ασπίδα, ένα αμυντικό αντικείμενο δηλαδή, η οποία είναι δεμένη με οχτώ σχοινιά.
Έχει ένα πράσινο ιμάτιο και στέκεται σαν άγαλμα, το ένα πόδι της είναι σταθερό και το ένα άνετο γυρίζει το κεφάλι και στρέφει το βλέμμα προς τον Κένταυρο.
Η χρησιμότητα του όπλου της Αθήνας ήταν η εξής: το πεζικό που είχε αυτά τα όπλα, τα χρησιμοποιούσε για να αμυνθεί σε τυχόν επίθεση από ιππικό. Ο οπλίτης που το έφερε, το έμπηγε με το κάτω μέρος στο έδαφος και έτεινε τη μύτη εμπρός, προς τον ιππέα εχθρό. Όταν το άλογο του εχθρού έπεφτε χτυπημένο, αποτελείωνε τον ιππέα με την πλευρά του πελέκι, η οποία είναι πιο πλατιά.
Η Αθηνά είχε πολλές ιδιότητες, μία από τις ιδιότητες που της αποδίδονται -στον συγκεκριμένο πίνακα- είναι της σοφίας και του πολιτισμού. Έχει βλέμμα μελαγχολικό και δεν είναι θριάμβευσα.
Συμβολίζει επίσης, ότι έχει κατακτήσει πολιτισμικά ο άνθρωπος μέχρι σήμερα -εννοούμε μέχρι την εποχή εκείνη.
Η Αθηνά, φαίνεται να υποτάσσει τον Κένταυρο , ωστόσο, δείχνει να μην είναι ευχαριστημένη. Αυτό, διότι κατανοεί, πως δε μπορεί να τον υποτάξει σε όλο του το εύρος, καθότι ξέρει βαθιά μέσα της, ότι είναι ο ίδιος της ο εαυτός, ο οποίος βρίσκεται σε διαρκή πάλη, είναι η δική της διττή φύση και κατ’ επέκταση,η ανθρώπινη φύση.
Τέλος, από την πλευρά της πολιτικής, η Αθήνα στη Φλωρεντία των Μεδίκων του 15ου αιώνα, του πλούτου και της ευημερίας και την περίοδο που οι Μέδικοι μεσουρανούσαν, συμβόλιζε τον πολιτισμό, τη σοφία και τη λογιοσύνη, η οποία κυριαρχεί με ιπποτικότητα σοφία και αμυντικό προσανατολισμό, σε όλες τις πόλεις και στα κράτη ή τα ελέγχει, ή της είναι υποδεέστερα, άρα λοιπόν μιλάμε για ένα πίνακα με φιλοσοφικό περιεχόμενο.
Προτεινόμενα.
Η τέχνη του 19ου αιώνα
Μια κριτική ιστορία
Προϊόν συγγραφής από μια εξαιρετική ομάδα έγκριτων ιστορικών, η πέμπτη έκδοση του Η τέχνη του 19ου αιώνα: Μια κριτική ιστορία παρουσιάζει έγχρωμα έργα τέχνης σε όλες τις σελίδες του, νέες εισαγωγές σε κάθε κεφάλαιο, διερευνήσεις των αντιλήψεων-κλειδών και χρήσιμη εκπαιδευτική στήριξη.
Με έμφαση στη ζωντάνια της τέχνης του 19ου αιώνα, οι συγγραφείς αποδεικνύουν τον τρόπο με τον οποίο πίνακες, γλυπτά, χαρακτικά και σχέδια των Νταβίντ, Ζερικό,Τέρνερ, Χόμερ, Κάσατ, Ροντέν, βαν Γκογκ και πολλών άλλων παραμένουν ουσιώδη μέχρι σήμερα. Με όχημα το συναρπαστικό και σαφές κείμενο τους, οι συγγραφείς αποκαλύπτουν τους τρόπους με τους οποίους οι προβληματισμοί σχετικά με την τάξη και το φύλο, τη φυλή και την εθνικότητα, τη νεωτερικότητα και την παράδοση του λαϊκού και του υψηλού πολιτισμού –αντιλήψεις που απασχόλησαν όλη τη διάρκεια του δεκάτου ενάτου αιώνα– κινητοποίησαν τους καλλιτέχνες και προωθήθηκαν από τα υπό εξέταση κινήματα.
Η παρούσα πέμπτη έκδοση έχει αναθεωρηθεί προσφέροντας καλύτερη κατανόηση και προσβασιμότητα:
Οι εισαγωγές στο κάθε κεφάλαιο παρέχουν σύντομες προεπισκοπήσεις που βοηθούν τους αναγνώστες να προσανατολιστούν ως προς το περιεχόμενο.
Τα ένθετα/συμπληρωματικά κείμενα υπογραμμίζουν τις καταβολές και τη σημασία βασικών αντιλήψεων του δεκάτου ενάτου αιώνα, όπως της φυλής, της οικολογίας, της πρωτοπορίας και της εξέλιξης.
Οι ερωτήσεις προς περαιτέρω συζήτηση δίνουν έμφαση σε ιστορικές διαμάχες και θέματα για συζήτηση μέσα στην τάξη.
Το γλωσσάρι, η βιβλιογραφία και η γενική εισαγωγή έχουν αναθεωρηθεί για να προσφέρουν περισσότερη υποστήριξη και σαφέστερη διατύπωση.
Ο Στίβεν Φ. Άισενμαν είναι καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Northwestern. Είναι συγγραφέας των The Temptation of Saint Redon και Gauguin’s Skirt. Έχει επιμεληθεί πλήθος εκθέσεων, όπως Design in the Age of Darwin, The Ecology of Impressionism και William Blake in the Age of Aquarius. Ο Αισενμαν είναι συν-ιδρυτής και διευθυντής πολιτικής και επικοινωνίας στην περιβαλλοντική ΜΚΟ Anthropocene Alliance.
Ο Brian Lukacher διδάσκει στο Τμήμα Τέχνης τουVassar College από το 1986. Η διδασκαλία επικεντεώνεται στον κοινωνικό σχηματισμό της ευρωπαϊκής οπτικής κουλτούρας και τις φιλοσοφικές και λογοτεχνικές της σχέσεις από το Διαφωτισμό μέχρι το κατώφλι του μοντερνισμού.
Ο Thomas E. Crow είναι Αμερικανός ιστορικός τέχνης και κριτικός της τέχνης γνωστός για τις μελέτες του πάνω στον ρόλο της τέχνης στη σύγχρονη κοινωνία και τον πολιτισμό. Από το 2007, ο Crow υπηρετεί ως καθηγητής Σύγχρονης Τέχνης στο Ινστιτούτο Καλών Τεχνών της Νέας Υόρκης.
Η Linda Nochlin (1931–2017), που χαρακτηρίστηκε από τους The New York Times ως «εφευρέτης της ιστορίας της φεμινιστικής τέχνης», ήτα καθηγήτρια της σύγχρονης τέχνης στο Ινστιτούτο Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης. Έγραψε εκτενώς για θέματα φύλου στην ιστορία της τέχνης και για τον Ρεαλισμό του 19ου αιώνα.
Η Frances K. Pohl, είναι καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Pomona College στο Κλάρεμοντ της Καλιφόρνια. Έίναι Καναδή που ζει στις Ηνωμένες Πολιτείες. Έχει γράψει δύο βιβλία και πολλά δοκίμια για τον Αμερικανό καλλιτέχνη Ben Shahn. Ενδιαφέρεται επίσης για την τέχνη και την πολιτική, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες του 20ού αιώνα.
Οι απόψεις του εκάστοτε άρθρου, αντικατοπτρίζουν την προσωπική άποψη του συντάκτη. Προτείνουμε, ο εν δυνάμει αναγνώστης, αφενός να προβαίνει σε έλεγχο αγοράς, για την εύρεση της πιο συμφέρουσας τιμής, αφετέρου κατά την αγορά, να επισκέπτεται οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, ώστε να ελέγξει από μόνος του, κατά πόσο το συγκεκριμένο ανάγνωσμα, καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του.