Λεύκη Σαραντινού – “Γραφο..παιχνιδίσματα” – Εκδόσεις 24 Γράμματα.
Το «Γραφο..παιχνιδίσματα» Ασκήσεις Δημιουργικής γραφής για παιδιά 8-12 ετών, είναι το νέο σας βιβλίο, το οποίο, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις, 24 Γράμματα. Πως προέκυψε η ενασχόληση με τη Δημιουργική γραφή, τι είδους ανάγκες καλύπτει;
Η ενασχόληση με το αντικείμενο προέκυψε μέσα από τη διδασκαλία του. Αν δεν δίδασκα Δημιουργική Γραφή δεν θα έγραφα ποτέ βιβλία για το συγκεκριμένο αντικείμενο. Η συγγραφή του επομένως, είναι απόσταγμα πολύχρονης ενασχόλησης με τη Δημιουργική Γραφή, αλλά και με τη συγγραφή γενικά.
Στις μέρες μας, που ο λόγος των παιδιών και η φαντασία τους φτωχαίνει ολοένα και περισσότερο λόγω της προσκόλλησής τους στα ηλεκτρονικά μέσα, η Δημιουργική Γραφή είναι ο πιο ευχάριστος τρόπος προκειμένου αυτά να βελτιώσουν το λεξιλόγιο, τον γραπτό λόγο τους και να απογειώσουν τη φαντασία τους. Χάρη στη Δημιουργική Γραφή φυσικά, μπορεί ένα παιδί να βελτιώσει και το επίπεδο των εκθέσεων που γράφει. Ας μην ξεχνάμε ότι ασκήσεις Δημιουργικής Γραφής περιλαμβάνονται πλέον και στις σχετικές με το μάθημα της Έκθεσης οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας.
Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να γράψετε τα «Γραφοπαιχνιδίσματα», τι ιδιαίτερο έχει κατά τη γνώμη σας το συγκεκριμένο βιβλίο;
Η ενασχόληση με τη διδασκαλία του αντικειμένου σε παιδιά με ώθησε στη συγγραφή του και, φυσικά, ο χρόνος που προέκυψε λόγω του αναπόφευκτου εγκλεισμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Νομίζω ότι πρόκειται για ένα από τα πληρέστερα εγχειρίδια που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά σχετικά με το εν λόγω αντικείμενο. Ο χωρισμός του δε σε ενότητες που αφορούν τον έμμετρο, το δημοσιογραφικό και τον αφηγηματικό λόγο με παραδείγματα και λεπτομερείς οδηγίες συγγραφής για κάθε άσκηση, διευκολύνει τα παιδιά στην εκτέλεση των ασκήσεων.
Επίσης οφείλω να αναφέρω εδώ, ότι είναι το μοναδικό στο είδος του που περιέχει ασκήσεις δημιουργικής γραφής που σχετίζονται με την Ιστορία.
Το «Γραφο..παιχνιδίσματα», είναι ένα βιβλίο οδηγός, εξαιρετικά δομημένο, με κατατοπιστικές εξηγήσεις, έξυπνες ασκήσεις και σενάρια για όλα τα είδη λογοτεχνικών ειδών. Πως έρχεται το γράψιμο;
Όταν έχουμε στο μυαλό μας ακριβώς αυτό που θέλουμε να γράψουμε όλα γίνονται ευκολότερα. Σε αυτό βοηθά η κατάρτιση ενός σχεδιαγράμματος πριν από τη συγγραφή. Σίγουρα οι λεπτομερείς εξηγήσεις βοηθούν τα παιδιά να ξεκινήσουν τη συγγραφή. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το δυσκολότερο κομμάτι της συγγραφής είναι η αρχή. Ισχύει, επομένως, το γνωστό μότο ότι η αρχή είναι το ήμισυ του παντός.
Διδάσκετε εκτός των άλλων, Δημιουργική γραφή. Τι είναι αυτό που έλκει κάποιον σε ένα τέτοιου είδους σεμινάριο; Τα παιδιά όταν έρχονται για πρώτη φορά γνωρίζουν περί τίνος πρόκειται; Πως αντιδρούν όταν μαθαίνουν τι είναι η δημιουργική γραφή και πως λειτουργούν τέτοιου είδους σεμινάρια;
Κάποια παιδιά που έχουν ήδη έφεση στον γραπτό λόγο ενθουσιάζονται συνήθως από τις δυνατότητες και τις επιλογές που τους προσφέρει η διδασκαλία του αντικειμένου. Και κάποια άλλα που δεν αγαπούν την παραγωγή του γραπτού λόγου, βελτιώνονται με την ενασχόληση και την υλοποίηση των ασκήσεων. Ανακαλύπτουν, επίσης, ποιο είδος παραγωγής λόγου τους αρέσει και είναι καλοί σε αυτό, άλλο παιδί στα πιο επίσημα δημοσιογραφικά κείμενα, άλλο στα διαλογικά διηγήματα, στον έμμετρο λόγο, ή σε γραπτά που σχετίζονται με την Ιστορία. Όλα αυτά τα ανακαλύπτει κανείς μέσα από τα σεμινάρια Δημιουργικής Γραφής.
Έχει καθυστερήσει στη χώρα μας η διδασκαλία της;
Σίγουρα. Στο εξωτερικό οι εκπαιδευτικές καινοτομίες εφαρμόζονται συνήθως πρώτες. Αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ. Το βασικό είναι να μάθουν τα παιδιά να αγαπούν την παραγωγή γραπτού λόγου, κάτι που τα δυσκολεύει συνήθως ιδιαίτερα.
Για ποιους λόγους κατά τη γνώμη σας δε διδάσκεται η Δημιουργική γραφή στα σχολεία μας;
Η Δημιουργική Γραφή υστερεί λόγω του συναφούς μαθήματος της Έκθεσης που έχει την πρωτοκαθεδρία λόγω των Πανελληνίων εξετάσεων. Όμως η αλήθεια είναι ότι είναι πολύ τυποποιημένο σαν μάθημα. Μόνο με την κατάργηση των ορίων και των στεγανών που εξασφαλίζει η Δημιουργική Γραφή μπορεί κατόπιν το παιδί να προσαρμοστεί στα στενά «καλούπια» που απαιτεί η Έκθεση. Γι’ αυτό και όσα παιδιά ασχολούνται με τη Δημιουργική Γραφή από μικρή ηλικία βελτιώνουν κατά πολύ την επίδοσή τους στο μάθημα της Έκθεσης όταν βρίσκονται κοντά στις Πανελλήνιες.
Τα τελευταία χρόνια πάντως έχει αρχίσει δειλά δειλά να εισάγεται στα σχολεία η Δημιουργική Γραφή. Να σημειώσω εδώ ότι είναι ένα αντικείμενο που μπορεί να εφαρμοσθεί σε όλα τα σχολικά μαθήματα και όχι μόνο στα φιλολογικά. Για τη Δημιουργική Γραφή σε όλα τα σχολικά μαθήματα έγραψα το παραπλήσιο εγχειρίδιο «Ασκήσεις Δημιουργικής γραφής για διδασκαλία από εκπαιδευτικούς όλων των σχολικών βαθμίδων» προκειμένου να τους παρακινήσω να εφαρμόσουν τη Δημιουργική Γραφή σε όλα τα μαθήματα.
Ποιες ηλικίες είναι κατάλληλες ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να ενταχθούν σε ένα σεμινάριο Δημιουργικής γραφής;
Νομίζω, από 8 ετών, από την τρίτη δηλαδή δημοτικού, έτσι ώστε να έχει κατακτήσει το παιδί σε ικανοποιητικό επίπεδο τις ικανότητες της ανάγνωσης και της γραφής.
Τι κερδίζει ένα παιδί από την ενασχόληση με τη Δημιουργική γραφή;
Απογειώνει τη φαντασία του, βελτιώνει τις επιδόσεις του στον γραπτό λόγο, εμπλουτίζει το λεξιλόγιό του, αποκτά αυτοπεποίθηση και αγάπη για το βιβλίο, μαθαίνει να σταχυολογεί και να αξιολογεί πληροφορίες.
Το μάθημα της Ιστορίας, σε γενικές γραμμές, δεν είναι το αγαπημένο των μαθητών για πολλούς λόγους που δεν έχουν να κάνουν με τους ίδιους τους μαθητές. Παρόλα αυτά , Ιστορία και Δημιουργική γραφή μπορούν να έρθουν κοντά, ώστε τα παιδιά να γνωρίσουν την Ιστορία από μια άλλη ματιά;
Σίγουρα είναι μια καλή ευκαιρία, αφού η Ιστορία συνδυάζεται έξοχα με τη Δημιουργική Γραφή. Φταίει ο τρόπος διδασκαλίας της Ιστορίας-δεν γίνεται από ιστορικούς- καθώς και η προσκόλληση στη στείρα παπαγαλία. Είναι ευκαιρία, μέσα από τις ιστορικές ασκήσεις του βιβλίου, να διαβάσει το παιδία ιστορικά άρθρα ή βιβλία και να χρησιμοποιήσει στα γραπτά του ό,τι θελήσει να αξιολογήσει από αυτά.
Πολλοί αποφεύγουν να παρακολουθήσουν σεμινάρια Δημιουργικής γραφής λόγω του φόβου της λευκής σελίδας. Είναι κάτι που εύκολα αντιμετωπίζεται στα σεμινάρια αυτά;
Εύκολο δεν είναι τίποτε, αλλά οπωσδήποτε και μόνο που ασχολείται κάποιος με το αντικείμενο σίγουρα θα βελτιωθεί, ασχέτως αν υπάρχει ταλέντο ή όχι. Απλά το ταλέντο θα κάνει τα πράγματα ευκολότερα. Σίγουρα οι λεπτομερείς οδηγίες σχετικά με τη συγγραφή βοηθούν.
Μπορεί κάποιος να αντιμετωπίσει την παντοδύναμη λευκή σελίδα μέσω του βιβλίου σας;
Φυσικά, αν έχει διάθεση να δουλέψει και να ακολουθήσει τις οδηγίες.
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μία αύξηση των ανθρώπων που ασχολούνται με τη γραφή, πως το εξηγείτε;
Η Δημιουργική Γραφή συνέβαλε σίγουρα σε αυτό, όπως και το γεγονός ότι γίνονται και πολλές αυτοεκδόσεις στις μέρες μας. Οπωσδήποτε και η άνοδος του βιοτικού επιπέδου και των εγγράμματων ανθρώπων με πανεπιστημιακή, μεταπτυχιακή και διδακτορική εκπαίδευση έπαιξε κι αυτή τον ρόλο της.
Τι χρειάζεται ένας επίδοξος συγγραφέας κατά τη γνώμη σας;
Διάθεση για δουλειά, υπομονή και επιμονή.
Ποια τα συστατικά της γραφής, δουλειά, έμπνευση, ταλέντο, τύχη;
Σίγουρα πρέπει να υπάρχει και μία δόση ταλέντου και έμπνευσης, αλλά κυρίως αυτό που χρειάζεται είναι σκληρή δουλειά. Η τύχη ακολουθεί συνήθως τους εργατικούς ανθρώπους, αλλά και, στον συγκεκριμένο χώρο, τους καλά δικτυωμένους.
Ιστορικός, συγγραφέας, μουσικός, σεμινάρια και φυσικά οικογένεια. Πως χωρούν όλα στο εικοσιτετράωρο σας. Πόσο εύκολα κρατιούνται οι ισορροπίες;
Είναι δύσκολη η συνύπαρξη μεν, αλλά παράλληλα οι διαφορετικές ενασχολήσεις αποτελούν πηγή έμπνευσης καθώς το ένα πεδίο αλληλεπιδρά με το άλλο. Οπότε όλα χρειάζονται!
Τι ετοιμάζετε για το μέλλον;
Το τέλος της τετραλογίας για τις Σταυροφορίες και κάποια άλλα ιστορικά βιβλία νεότερης ιστορίας. Και την αυτοβιογραφία μου!
Πηγή:Bookia,gr